Imponerte på Bislett: - Helt rått!

Postet av Torbjørn Andersen den 15. Jun 2023

Andrea Rooth fra Lambertseter IF imponerte stort under Bislett Games 15. juni. Hun løp ikke bare raskt. Hun vant også 100 meter hekk. Hennes neste store mål denne sesongen er U23-EM i Finland.

Tiden ble så rask som 13,17 sekunder på 100 meter hekk på Bislett. Det var sesongbeste og bare seks hundredeler bak hennes personlige rekord på distansen fra 2021. Rooth fikk dermed en perfekt revansje fra Trond Mohn Games der hun ikke lyktes.

Lovise Skarbøvik Andresen ble nummer to med personlig rekord og 13,25. Martine Hjørnevik tok tredjeplassen med personlig rekord og 13,44.

- Dette var helt rått. Jeg blir veldig tent av så mye folk som roper og her, så dette var digg, sa Rooth til VG etter løpet.

Løp også på stafettlaget
Andrea Rooth løp også på det ene norske laget på stafetten på 4 x 400 meter. Her hang hun med de beste løperne etter den første etappen. Sammen med Rooth på laget løp Ingvaldsen, Malene Aakre Johanssen og Sigrid Amlie. Laget endte på en sjetteplass med 3.37,29.

På det andre norske laget løp Lakeri Ertzgaard, Josefine Eriksen, Henriette Jæger og Line Kloster. De løp på 3.29,48. Storbritannia og Nord Irland vant med tiden 3.28,38.

Skal representere Norge før U23-EM
Det neste store målet denne sesongen for Andrea Rooth er U23-EM i Finland i juli. Før det skal hun blant annet representere Norge under årets European Team Championships First League i polske Silesia fra 23. til 25. juni 2023. Her skal hun blant annet løpe 100 meter hekk

Norge møter følgende nasjoner: Polen, Italia, Storbritannia, Tyskland, Spania, Frankrike, Portugal, Nederland, Sveits, Tyrkia, FinlandSverige, Hellas, Belgia og Tsjekkia.

Bildet i artikkelen. Arkivfoto: Torbjørn Andersen