Tok sølv i nordisk mesterskap

Postet av Torbjørn Andersen den 28. Mai 2023

Andrea Rooth fra Lambertseter IF tok to sølv under nordisk mesterskap i friidrett i danske København.

Hun løp 58.06 på 400 meter hekk og vant A-finalen. Lambertseters store friidrettstalent måtte likevel se seg slått av norske Nora Kollerød Wold som løp i B-finalen. Wold vant det hele på tiden 57.74. Sølv er uansett en god prestasjon av Andrea Rooth.

Andrea Rooth løp 13.66 i kvalifiseringen på 100 meter hekk. Tiden ble forbedret til 13.60 i finalen. Det holdt til sjetteplass. Annimari Korte fra Finland vant på 13.04. Mette Graversgaard fra Danmark ble nummer to på 13.21 og Mathilde Heltbech fra Danmark ble nummer tre på 13.38.

Andrea Rooth løp også på det norske stafettlaget på 4 x 400 meter. Laget ble nummer to så vidt slått av Finland. Finnene vant på tiden 3:32.84 og Norge fikk 3:32.88. Det norske laget bestod av Andrea Rooth (Lambertseter IF) Elisabeth Slettum (IL Skjalg), Kaitesi Ertzgaard (IK Tjalve) og Lakeri Ertzgaard (IK Tjalve).

Bildet i artikkelen. Foto: Torbjørn Andersen