Krav om politiattest i Lambertseter Idrettsforening (LIF)
«Alle med oppgaver i idretten som innebærer et tillits- eller ansvarsforhold overfor mindreårige eller personer med utviklingshemming, skal fremvise en gyldig politiattest (barneomsorgsattest). Dette er en forutsetning for at vi skal kunne ha en trygg idrett og oppnå idrettsglede for alle. Dette er en ordning som ble pålagt alle idrettslag og -foreninger av Norges Idrettsforbund i 2008.» (Utdrag fra NIF sin politiattestordning)
I LIF blir ordningen håndtert på følgende måte:
Alle ansatte og frivillige som skal utføre oppgaver for idrettslaget som innebærer ett tillits- eller ansvarsforhold overfor mindreårige eller mennesker med utviklingshemming skal fremskaffe politiattest:
- Styremedlemmer (hovedstyre/gruppestyrer)
- Trenere, hjelpetrenere, lagledere, oppmenn over 15 år
- Dommere over 15 år, som har ansvar for å følge opp og veilede yngre dommere (under 18 år)
- Frivillige voksne som er med på overnattings-cup (f.eks foreldre)
- Alle som har regelmessig ansvar for mindreårige medlemmer på trening eller andre aktiviteter i regi av idrettslaget.
Det er også viktig å merke seg at samme politiattest ikke kan brukes i flere idrettslag, det kreves derfor en ny politiattest dersom en person får en rolle i et annet idrettslag enn der attesten allerede er fremvist.
Politiattestansvarlig i LIF er: Fredrik Molden
Mailadr: fredrik.molden@gmail.com
Mobilnr: 932 67 927
Politiattestansvarlig har taushetsplikt overfor uvedkommende i forhold til de opplysninger de får kjennskap til.
Slik søker du politiattest:
Fra 01 februar 2025 går LIF over til idrettsforbundet sin nye løsning for politiattester, mer informasjon finner du HER.
Den nye løsningen gjør at den som er politiattestansvarlig kan sende ut et formålskjema til vedkommende som trenger politiattest, dette formålskjema må fylles ut med personalia også sendes via Digipost til Politiet. Når vedkommende mottar en politiattest i innboksen i Digipost, kan man velge å dele en kopi med politiattestansvarlig via Digipost. Når politiattestansvarlig mottar denne, blir man registrert med godkjent politiattest. Siden man bruker BankID når man logger inn på Digipost, er man allerede legitimert og trenger ikke lengre å møte opp fysisk for å vise sin legitimasjon.
Personer som ikke har fremvist politiattest uten merknad, kan ikke settes til oppgaver som krever en godkjenning.
Dersom du er under 18 år, må du også legge ved en bekreftelse med underskrift fra dine foresatte på at de vet at du søker om politiattest. En slik bekreftelse finner du her: Underskriftsskjema_foresatte_politiattest.pdf