Krav om politiattest i Lambertseter Idrettsforening (LIF)

«Alle med oppgaver i idretten som innebærer et tillits- eller ansvarsforhold overfor mindreårige eller personer med utviklingshemming, skal fremvise en gyldig politiattest (barneomsorgsattest). Dette er en forutsetning for at vi skal kunne ha en trygg idrett og oppnå idrettsglede for alle. Dette er en ordning som ble pålagt alle idrettslag og -foreninger av Norges Idrettsforbund i 2008.» (Utdrag fra NIF sin politiattestordning)

I LIF blir ordningen håndtert på følgende måte:

Alle ansatte og frivillige som skal utføre oppgaver for idrettslaget som innebærer ett tillits- eller ansvarsforhold overfor mindreårige eller mennesker med utviklingshemming skal fremskaffe politiattest:

• Styremedlemmer (hovedstyre/gruppestyrer)
  • Trenere, hjelpetrenere, lagledere, oppmenn over 15 år
  • Dommere over 15 år, som har ansvar for å følge opp og veilede yngre dommere (under 18 år)
  • Frivillige voksne som er med på overnattings-cup (f.eks foreldre)
  • Alle som har regelmessig ansvar for mindreårige medlemmer på trening eller andre aktiviteter i regi av idrettslaget.

Det er også viktig å merke seg at samme politiattest ikke kan brukes i flere idrettslag, det kreves derfor en ny politiattest dersom en person får en rolle i et annet idrettslag enn der attesten allerede er fremvist.

Politiattestansvarlig i LIF er: Fredrik Molden

Mailadr: fredrik.molden@gmail.com
Mobilnr: 932 67 927

Politiattestansvarlig har taushetsplikt overfor uvedkommende i forhold til de opplysninger de får kjennskap til.

Slik søker du politiattest:

Du trenger en Formålserklæring fra LIF for å søke om politiattest. Erklæringen som skal fylles ut, finner du nederst på denne siden. Når du søker om politiattest, legger du ved (laster opp) dokumentet med bekreftelse fra idrettslaget.

Dersom du er under 18 år, må du også legge ved en bekreftelse med underskrift fra dine foresatte på at de vet at du søker om politiattest. En slik bekreftelse finner du nederst på denne siden.

1. Last ned og fyll ut manglende informasjon i formålserklæringen og eventuelt fullmakt for mindreårige
  2. Gå til https://www.politiet.no/tjenester/politiattest/ og søk politiattest digitalt
  3. Etter ca. 2 uker mottar man attesten fra politiet. Denne må så fremvises til politiattestansvarlig Fredrik Molden før den kan anses som gyldig i LIF.

Politiattesten er personlig og skal oppbevares av søker.

Personer som ikke har fremvist politiattest uten merknad, kan ikke settes til oppgaver som krever en godkjenning.

Du kan lese mer om ordningen og hvordan denne håndteres her: http://www.idrettsforbundet.no/klubbguiden/politia...

Lambertseter IF - Formålserklæring.pdf

Underskriftsskjema_foresatte_politiattest.pdf