Sterke kvinner feiret kvinnedagen

Postet av Torbjørn Andersen den 8. Mar 2024

Rosie Kronstad fra Lambertseter IF feiret kvinnedagen med å snakke under arrangementet «Nordstrand feirer kvinnedagen lokalt». Til stede var mange sterke kvinnestemmer.

Den som stod bak arrangementet var Andrea Lie, som sitter i bydelsutvalget i bydel Nordstrand. Hun er komitéleder for Barn, Ungdom og Kultur for bydel Nordstrand.

Vil skape årlig tradisjon
Det hele ble arrangert i Nordstrand Kulturarena på kveldstid fredag 8. mars. Arrangementet bestod av både taler, musikk og dans.

De fremmøtte så ut til å kose seg i de cirka to timene det varte.  Arrangøren håper dette kan bli en årlig, lokal tradisjon på kvinnedagen.

Rosie Kronstad fra Lambertseter IF var invitert til å holde et innlegg om det tilbudet som finnes for jentene på Lambertseter. Rosie snakket på scenen både om tilbudene til jenter i LIF, Lambertseter Bryteklubb og Lambertseter skolekor.

Rosie Kronstad fortalte om hvilke muligheter som finnes. Foto: Torbjørn Andersen

Opptatt av like muligheter
 - Vi har et tilbud til jenter som driver forskjellige aktiviteter, og det er viktig at jentene får mulighet til å prøve seg i ulike idretter. Mitt fokus rundt det er at jentene skal ha en base og være trygge på hverandre, sier Rosie.

Hun er svært opptatt av at jenter og gutter skal ha like muligheter.

- Jentene skal ha like muligheter som guttene uavhengig av om det er i idrett eller ellers i livet, sier Rosie.

Det var mange kvinner og jenter til stede under arrangementet. Her er noen. Foto: Torbjørn Andersen

- Fokus på det sosiale
Hun mener at det sosiale er veldig viktig for jentene i forhold til idretten.

- Jenter trenger som oftest en annen inngang til idretten. Vi har veldig fokus på det sosiale, og inviterer også til hjemmebesøk, sier Rosie og fortsetter:

- Det viser nå også at medlemstallene har økt. Vi drar på alt fra til kino, karneval, aking og skøyter. Det er også viktig for meg at det er lavterskel og så billig som mulig, sier Rosie.

Rusty Blondes leverte nydelig musikk. Foto: Torbjørn Andersen

Følelsesladet Ingebrigtsen-foredrag
Det også flere andre interessante innlegg fra scenen. Det var blant annet nydelig musikk fra kvinnegruppa Rusty Blondes og et flott danseinnslag fra gruppa «Poprommet».

Emma Ingebrigtsen ble kåret til «Månedens dialogstemme» av Nobels Fredssenter i april 2022. Beskrivelsen for tildelingen av prisen fra Nobels Fredssenter var, “Emma er en rollemodell når det kommer til dialogprinsipper som “Inviter alle med” og “Snakk om det som er vanskelig” […] Dette er modig gjort blant jevnaldrende som ikke alltid tør å heve stemmen i frykt for å skille seg ut.”

Hun holdt et svært følelsesladet foredrag om det å bli holdt utenfor i oppveksten, og hvordan hun fant styrke til å komme tilbake og bli en flott kvinnestemme.

Emma Ingebrigtsen, Rosie Kronstad og Andrea Lie. Foto: Torbjørn Andersen

Ingebrigtsen reiser nå Norge rundt med sine foredrag. Hun er fra Ølen, men bor i Stavanger. Hun har tidligere også deltatt i NRK-programmet «Debatten».

I tillegg var det innslag av ungdommer fra «Klyper mot kreft» fra Lambertseter skole og "Paragraf 13" fra Kongshavn.

Ann Louise Gustafsson fortalte om ulike tilbud i bydelen. Foto: Torbjørn Andersen

Ann Louise Gustafsson, seksjonsleder for helsestasjonen og skolehelsetjeneste, fortalte også engasjerende om hvordan det er å vokse opp i bydel Nordstrand. Hun fortalte også om ulike tilbud i bydelen.

NB! LIF gratulerer alle med kvinnedagen!

#ViErLIF #osloidrettskrets #oslokommune #nabolagsklubb #LIkeMuligheter