Nærmer seg historisk opprykk

Postet av Torbjørn Andersen den 3. Mar 2024

Lambertseter IF Innebandy fortsetter oppturen i 4. divisjon. Laget er suverene på toppen av tabellen og kan dermed rykke opp for andre sesongen på rad. Nylig slo de Østensjø 14-5.

Våren 2023 rykket innebandygutta opp fra 5. divisjon til 4. divisjon. Nå kan ferden gå videre opp i 3. divisjon. Svært få ønsker å uttale seg om opprykket før det er sikret, men det regnes nå internt på sannsynlighetene for opprykk.

LIF-gutta jubler etter scoring. Foto: Torbjørn Andersen

59 plussmål
Lambertseter-laget topper tabellen etter åtte spilte kamper. De har imponerende syv seiere og en uavgjort kamp. Det betyr en poengsum på 22. Målforskjellen til LIF-gutta er på 84-25. Det betyr 59 plussmål.

Monolitten H3 på andreplass har 16 poeng, men bare tre plussmål på ni spilte kamper. BVH Verket på tredjeplass har 15 poeng på åtte spilte kamper. Målforskjellen deres viser 14 plussmål.

Lambertseter IF møter BVH Verket den 16. mars i Rykkinnhallen klokka 10.30. Seier i den kampen kan føre LIF-laget et langt skritt nærmere opprykket.

Etter dette møter laget:
7. april klokka 12.30: Tunet 3 i Lambertseter flerbrukshall
13. april klokka 16.30: Østensjø 2 i Bøler Idrettshall
14. april klokka 18.00: BVH Verket i Lambertseter flerbrukshall

Jørn Nordbø Pettersen i aksjon mot Østensjø. Foto: Torbjørn Andersen

- Enkelt å score
Opprykket er likevel ikke helt sikret. Dette skyldes at lagets kollaps i tredje periode mot Østensjø 2 er ganske skremmende. LIF-laget ledet 8-0 før den siste perioden, men slapp inn fem baklengsmål på de siste 20 minuttene. De scoret seks ganger fremover slik at sluttresultatet ble 14-5.

- Vi hadde en ambisjon om å holde nullen før siste periode. Vi skylder Ronny (André Lund, keeper) dette siden han stod bra i to perioder, sier Jørn Nordbø Pettersen.

Han er lagets toppscorer og bøtter inn med scoringer.

- Det er enkelt å score når jeg spiller med så gode medspillere. Jeg har spilt med Morten (Lund) tidligere også, og det var ham som fikk meg til å begynne i LIF. I tillegg er Daniel (Magnus Andreas Lundkvist) virkelig på gang. Han står med syv mål på to matcher nå, sier Nordbø Pettersen.

Jørn (nr. 10), Daniel (nr. 9 og Morten (nr. 21) utgjør den ene rekka. Foto: Torbjørn Andersen

Spiller inn nye rekker
Marius Bøkestad, som er lagets kaptein, mener de trenger litt tid for å bli vant med de nye rekkekombinasjonene.

- Vi jobber med å få de nye rekkene til å sitte både offensivt og defensivt. Vi skal bruke de siste matchene denne sesongen til å få rekken til å sitte skikkelig. Offensivt er det veldig bra ,sier Bøkestad.

Keeper Ronny André Lund mener laget må skjerpe seg defensivt før de siste matchene.

- Vi dreper kampen mot Østensjø i de to første periodene, men er ikke skarpe nok til å holde det gående i tre perioder, sier keeperen.

Spillende trener Morten Lund er fornøyd med de to første periodene mot Østensjø.

- Vi spiller brukbart defensivt i to perioder, men slipper de til i siste. Vi hadde en ambisjon om å holde nullen, men det klarte vi ikke, sier Morten Lund.