LIF-damene med oppvisning i forsvarsspill

Postet av Torbjørn Andersen den 26. Feb 2024

Forsvarsspillet satt perfekt og Ann Merethe Bredvold stod en kjempekamp i mål. Gledelig var det også at Marianne Bjørnbakk og Ida Rosander var tilbake da Lambertseter IF håndball damer slo Bækkelagets Sportsklub.

Marianne Bjørnbakk har vært på sidelinjen store deler av sesongen, men mot Bækkelagets Sportsklub i Lambertseter flerbrukshall fikk hun en del spilletid. Hun viste gammel storhet da LIF-damene vant 20-17 mot sine gjester.

- Jeg har vært skadet en stund. Det skjedde før sesongstarten i en treningskamp. Problemet har vært en meniskskade i det venstre kneet. Jeg er fortsatt ikke helt klar til å spille en hel kamp, sier Marianne Bjørnbakk.

Det var gøy og mye folk på tribunene da damelaget vant. Foto: Torbjørn Andersen

Ida Rosander har også vært ute av spill en lengre periode grunnet to halsbetennelser og litt ferie.

- Det var tungt å komme tilbake, men for lagets del gikk det veldig bra egentlig. Vi vinner kampen fordi vi viser mest lyst og vilje når det skal avgjøres. Ann (Merethe Bredvold) tar også noen hundreprosentsjanser som hun egentlig ikke skal ta. Hun redder oss, sier Rosander.

Ann Merethe Bredvold stod en kjempekamp bak et veldig solid forsvar. Foto: Torbjørn Andersen

Roser forsvarsspillet
Det er likevel målvakten Ann Merethe Bredvold og et bunnsolid forsvar som var grunnen til at Lambertseter-damene vant kampen. De holdt gjestene fra Bækkelagets Sportsklub nede på kun 10 mål i den første omgangen. Ved pause var stillingen 10-10. Det er sjeldent få mål til å være en håndballkamp, men det skyldes solid forsvarsspill.

Lambertseter-damene spilte uten flere av sine nøkkelspillere grunnet sykdom, men da stod flere av de andre spillerne fram. Ann Merethe Bredvold stod en strålende kamp i LIF-målet og frustrerte BSK-spillerne en etter en.

Disse damene slo Bækkelagets Sportsklub. Foto: Per Lie

- Ann stod en ny fantastisk kamp. Anniken (Kjos Bråthen) regjerte i forsvaret, men det er litt urettferdig å trekke fram enkeltspillere etter denne kampen, sier LIF-trener Per Lie og fortsetter:

- Det jeg er mest imponert over er at vi nå har en bredde i laget. Vi stod med en kombinasjon av spillere i slutten av første omgang, og så har vi mulighet til å skifte til en annen kombinasjon i den andre omgangen, sier Lie.

Han er veldig fornøyd med forsvarsspillet etter 20-17 seieren.

- Bækkelaget hadde i snitt scoret 27 mål pr. kamp før denne. Vi holdt dem til 10 under. Nå er snittet deres 25. Deres farligste spiller med snitt på over seks mål pr. kamp laget ett mål mot oss, sier Per LIe.

LIF-damene imponerte på hjemmebane. Foto: Torbjørn Andersen

- En nestenkamp
Målvakten er som vanlig beskjeden på egne vegne, selv om trener Per Lie i den andre omgangen bukket for henne underveis i kampen etter en fantastisk redning.

- Det var en grei kamp. Jeg vil likevel kalle det en nestenkamp, siden det lugger litt. Vi har fortsatt den perfekte kampen til gode, sier Ann Merethe Bredvold og fortsetter:

- Vi manglet en del spillere og da vil det svinge litt siden spillerne ikke er like samspilte. Det som er positivt er at vi nå har en mye større bredde i troppen, sier Ann Merethe Bredvold.

NB! Lambertseter-damene møter Ullern klokka 21.10 den 3. mars i Ørakerhallen i sin neste kamp.10. mars klokka 16.55 er det lokaloppgjør mot Nordstrand 2. Den kampen spilles i Oppsal Arena.

Lambertseter-damene spilte strålende i forsvar. Foto: Torbjørn Andersen

Bildene i artikkelen: Per Lie (lagbildet) De andre bildene: Torbjørn Andersen
Hovedbildet i artikkelen er av Marianne Bjørnbakk og Ida Rosander.

Se kort video fra kampen (LIF på Facebook)

Se video av superscoring (LIF på Instagram)