Fokusområdene til årets Norway Cup

Postet av Torbjørn Andersen den 22. Feb 2024

Det blir tre fokusområder under sommerens Norway Cup: kampverter, jenter, stjerne- og tilrettelagt klassen. Arrangøren melder også om gode påmeldingstall.

Lambertseter IF blir medarrangør av turneringen.

- Vi slo påmeldingsrekorden fra 2016 under fjorårets turnering. Om vi klarer like gode påmeldingstall til årets turnering vet vi ikke, men jeg kan røpe at prognosene ser veldig bra ut og vi har flere påmeldte enn på samme tid i fjor, sier Marthe Bøhler, arrangementssjef i Norway Cup til Lambertseter IFs nettsider.

Kampverter i alle klasser
I 2023 innførte Norway Cup kampverter på alle ungdomskampene. I 2024 utvider de tiltaket til å gjelde alle kamper- både for de yngste (6-10 år)- og håndballturneringen.

En kampvert er en person som er til stede på banen under kampene for å opprettholde fair play og gode rammer rundt kampen. I tillegg til å gi spillere og tilskuere en trygghet ved å ha en kampvert til stede, ønskes det også at dommeren også skal få en god opplevelse gjennom kampen.

Begge lag er ansvarlige for å stille med en kampvert til hver kamp. Den gule vesten hentes i Norway Cup-sekretariatet. Den gule vesten kan enten bæres av noen i støtteapparatet eller av noen foreldre rundt laget.

- Sammen med vår generalsponsor Kiwi og samarbeidspartner Norges Fotballforbund innførte vi i 2023 kampverter til alle ungdomsklassene under Norway Cup. Et felles samfunnstiltak som skulle bidra til trygge og positive rammer for alle spillere, dommere og tilskuere under turneringen. Det ble en stor suksess. Nå innfører vi det i alle klasser også for de yngste og håndballen, sier Bøhler.

Ekstra fokus på jentene
Ett annet fokusområde under Norway Cup 2024 er jenter. Det er ikke nytt i Norway Cup-sammenheng siden Norway Cup hadde med jenter allerede fra starten i 1972. Det var fire år før Norges Fotballforbund anerkjente kvinnefotballen.

Det var Rigmor Andresen i arrangørklubben Bækkelagets Sportsklub som stod hardt på kravene for at jentene skulle være med på et tidlig tidspunkt – og hun fikk viljen sin. Hun ble derfor kalt »Kvinnefotballens mor» i Norge.

- Vi har normalt sett hatt gode tall for jentefotballen, men vi satser ekstra på jentene i år. I forhold til rekruttering og med tanke på frafallet i jentefotballen har vi fortsatt en vei å gå, sier Bøhler.

Den eldste jenteklassen under sommerens turnering består av spillere fra 17-19 år.

Fokus på stjerneklassen
Det tredje fokusområdet under sommerens turnering er stjerneklassen - klassen der det spilles tilrettelagt fotball.

- Det er allerede flere påmeldte lag i denne klassen i år enn i fjor, sier Bøhler.

Det er fire ulike inndelinger i stjerneklassen i 2024. Det er A, B, C og D.

På Norway Cups nettside står det følgende om de ulike nivåene:
 A: Meget gode fotballferdigheter
Spiller har utpreget god teknikk- og spilleforståelse. Spiller kan samspille godt med medspillere og tilpasser spillet underveis i kamp. Spiller kan drible, sentre, skyte, takle, dempe og heade. Spilleren kan også orientere seg på banen og bruker hele banen i spillet.

B: Gode fotballferdigheter Spiller har god teknikk og spilleforståelse, men valg og utførelse påvirkes sterkt av press på tid og rom. Kan tilpasset spillet underveis, men påvirkes av press fra motstander. Spiller kan drible, sentre, takle, skyte og heade.

C: Middels fotballferdigheter Spiller har nokså god teknikk og spilleforståelse, men valg og utførelse påvirkes sterkt av press på tid og rom. Fysikk og motorikk er noe redusert. Spiller orienterer seg i noen grad på banen, og kan orientere seg på banen.

D: Mindre gode fotballferdigheter Spiller har noe teknikk og spilleforståelse, men valg og utførelse påvirkes i betydelig grad av press på tid og rom. Fysikk og motorikk er redusert.

Bildet i artikkelen av fjorårets Norway Cup-dommer Håvard Øvrebotten Magnussen. Foto: Torbjørn Andersen