Fotballtrener tok NM-sølv i sumo

Postet av Torbjørn Andersen den 24. Jan 2024

Rosie Kronstad som trener aldersbestemte lag i Lambertseter IF tok nylig sølv i sumo-NM i bryting.

Hun deltok i klasse senior kvinner minus 65 kilo og representerte Lambertseter Bryteklubb i mesterskapet.

- Jeg fikk liten hjernerystelse i etter tid, og er ellers støl med vondt i nakken og skuldre. Kunne ikke alle reglene og var sykt nervøs og spent. Haha skjelver osv. Morsomt! Men alt i alt verdt det, sier Rosie Kronstad

Pallen i sumo-NM i senior minus 65 kilo. Foto: Privat

Underveis i mesterskapet brøt hun to kamper. Linda Hansen fra Ski Sportsklubb ble slått og det ble tap mot Malin Hagen Dorsey fra Sportsklubben 09.

- Jeg har ingen bakgrunn fra verken bryting eller sumo som så og si nesten alle på stevnet har. Planen min var å bruke styrken min og ikke gi seg. Treneren min. Morten Hervig, har lang erfaring fra bryting og han gav meg gode taktiske råd, ser Kronstad.

Rosie Kronstad tok sølv i senior-NM i sumo. Foto: Privat

I videoen her kan du se Rosie i aksjon (You Tube)

- Kamp 1: 12:00 Kamp 2: 15:45 17:04 kontret jeg og vant, men ble omkamp. 20:00 avgjorde jeg. 13:30, prøvde jeg og kaste henne men ble kontret og her slo jeg hodet heftig, sier Kronstad og avslutter:

- Tusen takk for all støtte og kanskje jeg prøver meg igjen, sier Rosie Kronstad.

Rosie Kronstad sammen med treneren sin, Morten Hervig, i sumo-NM. Snorre Storm-Mathisen til høyre er også utøver og fikk flere medaljer. Foto: Privat

Alle bildene i artikkelen Foto: Privat og arrangørene

Rosie Kronstad fikk stor støtte fra familien underveis. Foto: Privat