Solid LIF-innsats på Bygdøy

Postet av Torbjørn Andersen den 22. Jan 2024

LIF-spillerne leverte i doublespillet under Kretsmesterskapet og Oslo Vintersmash, som ble spilt på Bygdøy.

20. og 21. januar ble Kretsmesterskapet i badminton arrangert på Bygdøy i Oslo av Klemetsrud IL Badminton. Det var et mesterskap som tiltrakk seg veldig mange gode, nasjonale spillere.

I tillegg var det mange talenter til stede. Mesterskapet som ble arrangert av Klemetsrud IL Badminton hadde 264 påmeldte spillere totalt fra 20 ulike klubber. Det ble spilt 406 kamper i løpet av helgen i klasser fra U11 til elite.

Vegard Rikheim og Torjus Flåtten vant Eliteklassen. Foto: Torbjørn Andersen

Arrangørklubben dominerte
Det ble kåret kretsmestere i 17 ulike klasser. Arrangørklubben Klemetsrud IL Badminton forsynte seg stort av medaljene i helgens KM. Klemetsrud hadde spillere representert i hele 11 kretsmesterskap av de 17 som ble spilt fordelt fra U13 A til senior elite.

Torjus Flåtten fra Klemetsrud IL Badminton og Vegard Rikheim fra Frogner ble de store spillerne under Kretsmesterskapet i Oslofjorden Badmintonkrets. De vant herredouble elite sammen og ble nummer en og to i herresingle elite. Veteranen Berit Thyness gikk til topps i damesingle A.

Leon Matheo Solbakken Svela og Milaniia Petrina fra Klemetsrud vant tre titler hver i ungdomsklassene. Andre som imponerte i ungdomsklassen var Vinit Sharma fra Klemetsrud.   Henrik Frende Lavik-Haug fra Moss imponerte også stort. Det samme gjorde Mia Hegerstrøm Haugli fra samme klubb.

Dhanish Nair og Naseeb Kanhirathodi gikk til topps. Foto. Torbjørn Andersen

Vant, men ble ikke kretsmestere
Naseeb Kanhirathodi fra Lambertseter IF og Dhanish Nair fra Sangam gikk til topps i herredouble C i badmintonturneringen, men ble ikke kåret til kretsmestere.

Årsaken til at Naseeb og Dhanish ikke ble kåret til kretsmestere er at gutta de spilte i en klasse det ikke ble kåret kretsmestere i. De kan likevel kalle seg vinnere av Oslo Vintersmash. De to gutta leverte solide kamper gjennom hele turneringen, og ble fortjent kåret som vinnere.

I herredouble klasse C spilte også Asghar Mahmood, Lambertseter IF og Usman Babar, Mortensrud-Aker. De to spilte veldig god badminton og vant to av sine kamper. Dessverre var det ikke nok til å komme til finalen.

Frøy og Lilly spilte sin første turnering. Foto: Torbjørn Andersen

Debuterte med settseier
Det var mange av de andre LIF-spillerne som også spilte gode kamper og leverte solid innsats i turneringen.

Spesielt må vi nevne doubleparet Lilly Bangfield Lund og Frøy Helland Kalstad. De er egentlig U15-spillere, men måtte grunnet litt liten deltakelse i den respektive klassen spille i klasse U17C herredouble.

Dette gjorde de i det som var deres første turnering. Det ble to tap, men de viste veldig solid innsats spesielt da vant det ene settet i den ene av kampene.

Disse jentene får vi garantert høre mer om i fremtiden.

Amanda og Helene spilte sin første turnering. Foto: Torbjørn Andersen

To andre turneringsdebuterte også
To andre som spilte sin første turnering var Helene Sandvik Thomassen og Amanda Foyn-Hult. De to jentene stilte i klasse U13A, selv om de egentlig er U13C-spillere.

Jentene fikk tre strake tap, men det er ikke så rart siden nivået i U13A-klassen er en del høyere enn U13C.

Jentene har ikke spilt badminton lenge. De viste lovende takter og kommer garantert til å bli bedre når de får litt mer erfaring.

Roger og Simon spilte en god turnering. Foto: Torbjørn Andersen

Roger og Simon imponerte også
Roger Sagen leverte en langt bedre innsats i double enn hva tilfellet var i single lørdag 20. januar. Han spilte sammen med Simon Nani i klasse D.

De to spillerne spilte to jevne tresettskamper, men tapte dessverre begge. De var likevel godt fornøyd med innsatsen.

Adil Mahmood og Khalil Akram spilte herredouble Elite. Foto: Torbjørn Andersen

Spilte double i EliteklassenAdil Mahmood og Khalil Akram prøvde seg i herredouble Elite Det ble som ventet tøft for spillerne. De kjempet tappert, men det ble to tap mot OSI-duoen John Nguyen og Andy Hang og Deeptanshu Toka fra Haugerud og Haakon Lærkerød Jelsness, Moss.

Vegard Rikheim fra Frogner og Torjus Flåtten fra Klemetsrud vant herredouble Elite.

Gaurav Sharma og Muhammad Sajjad Ahmad deltok i klasse B. De vant to kamper i sin innledningspulje, men det holdt dessverre ikke til videre avansement i turneringen. Gutta leverte gode takter i de kampene de vant.

Muhammad Sajjad Ahmad, Gaurav Sharma, Khalil Akram, Nsseeb Kanhirathodi og Dhanish Nair. Foto: Torbjørn Andersen

Sagen spesielt fornøyd med jentene
Roger Sagen i Lambertseter IF oppsummerer helgen på følgende måte:

- Alle LIF-spillerne var egentlig her for å lære og teste seg mot gode motstandere. Ut fira forutsetningene til badmintongruppa i Lambertseter IF er jeg fornøyd med resultatene, sier Sagen.

Han er spesielt fornøyd med jentene som spilte herredouble U17C.

-Det at de vant et sett hadde jeg absolutt ikke forventet, sier Sagen.

Han roser også U13-jentene for at de tok steget og spilte turnering.

Her finner du alle resultatene (Cup2000)

Les mer: LIF-innsatsen i single lørdag 20. januar (LIFs nettside)

Alle bildene i artikkelen. Foto. Torbjørn Andersen