- Gutta gjør seg bra på film!

Postet av Torbjørn Andersen den 16. Des 2023

Lambertseter Kings-laget blir en del av «Det magiske klasserommet». Det er Hulias Film som produserer. Det skal vises til over 100 000 elever og er ferdig våren 2024.

Lambertseter Kings-laget ble nasjonale kjendiser da de deltok veldig aktivt i forbindelse med TV-aksjonen høsten 2023. De ga også en LIF-drakt til statsminister Jonas Gahr Støre. Nå blir Lambertseter Kings-laget også en del av et undervisningsopplegg for barn og ungdommer.

Det magiske klasserommet er et interaktivt undervisningsmateriell for 5. - 10. skoletrinn om barns rettigheter, FNs bærekraftmål og hvordan verden i dag rammes av krig, klimaendringer, fattigdom og diskriminering. Prosjektet er i regi av Redd Barna.

Et filmteam fulgte Lambertseter Kings-gutta på treningen på Lambertseters nye kunstgressbane 16. desember. Hulias Film skal også hjem til noen av spillerne på laget for å lage intervjuer.

- Du må få med at gutta gjør seg bra på film. De lar seg ikke prege av at det er et kamerateam som følger dem. De synes bare det er gøy, sier Lars Sandbakken i Hulias Film.

- Vi gjør filmen om dette laget siden det handler om flyktningekrisen og våre nye landsmenn. Det handler spesielt om hvordan det er å komme til Norge som flyktning og hvordan de blir møtt. Vi synes dette laget var et godt prosjekt, sier Sandbakken.

Filmen skal være klar i løpet av februar/mars i 2024.

Alle bildene i artikkelen. Foto: Torbjørn Andersen