Historisk tilbakeblikk på LIF-fotballen

Postet av Torbjørn Andersen den 10. Nov 2023

Lambertseter IFs fotballs A-lag skal i 2024 spille i 4. divisjon. Kompisgjengen har levert igjen. Her er et historisk tilbakeblikk på LIF-fotballen siden år 2000.

NB! Artikkelen ble første gang publisert i november 2023, men er oppdatert i mars 2024.

Opprykk med Mercantile
LIF var i 5. divisjon i år 2000. Det var da tanken om et samarbeid startet for å rykke oppover i divisjonene.

Samarbeidet med Mercantile startet i år 2000 og varte i fire år. LIF var i 5. divisjon da klubbene ble slått sammen. Mercantile var i 2. divisjon, tredje øverste nivå.

LIF-laget som den gangen het Mercantile 2000 rykket opp to ganger på rad slik at det ble 3. divisjonsspill. Laget rykket opp fra 5. divisjon til 4. divisjon i 2001 og fra 4. divisjon til 3. divisjon i 2002.

I 2003 og 2004 hadde samarbeidsklubbene lag i både 2. og 3. divisjon.

Tommy spilte for klubben
 Tommy Larsen, i nåværende trenerteam rundt klubbens A-lag, spilte for samarbeidslaget.

- Det var jeg og Arne Torp som ble med videre da samarbeidet ble innledet. Mange andre spillere sluttet siden de ikke følte det var et Lambertseter-lag, sier Tommy Larsen.

Han spilte 3. divisjon da klubben het Mercantile 2000.

- Mange spillere trente fem dager i uka og spilte for oss. Det eneste minnet jeg har igjen er pokalen årets spiller i 3. divisjon, sier Tommy Larsen.

Høsten 2005 fusjonerte fotballavdelingen i Mercantile med Nordstrand IF under sistnevntes navn og overtok Mercantiles plass i 3. divisjon.

LIF-fotballens A-lag ble lagt brakk i noen år.

Startet opp igjen i 2009
Det var ikke noe A-lag på Lambertseter i perioden fra 2005 til 2009. Lambertseter IF startet opp igjen med seniorfotball i 2009. Den gangen i 8. divisjon.

Ideen om å starte opp kom etter at mange som hadde spilt juniorfotball sammen trengte et tilbud.

- Vi driftet med eget budsjett de første årene. Etter hvert fikk vi påmeldingen til serien betalt, men måtte dekke dommerutgifter med mer, sier Martin Jensen, som var den personen som tok kontakt med Lambertseter IF for å få opprettet laget.

Han synes det er utrolig at det som startet som en kompisgjeng nå skal spille 4. divisjon.

- Det er moro at vi nå er i 4. divisjon, sier Martin Jensen.

Spilte 7. divisjon i 2017
Kompisgjengen trente seg selv de første årene, men fikk inn en trener i 2016-sesongen som het Dzemo. Året etter kom Bjørn Tommy Nyborg, som også er årets trener, og Knut Akselsen inn som trenere.

Laget rykket opp i 2012 fra 7. divisjon til 6. divisjon. Der var lagets A-lag fram til og med 2016.

Så sent som i 2017 ble laget flyttet ned til 7. divisjon.

Laget var tilbake i 6. divisjon i 2018 og i 5. divisjon året etter. Klubben har vært i 5. divisjon siden 2019 til opprykket til 4. divisjon i 2023.

Mange gode fotballminner
Martin Jensen mimrer om mange hyggelige fotballår, før det hele kulminerte med opprykk høsten 2023.

- Du må få med at vi hadde en av historiens beste 6. divisjonsspiller gjennom tidene i Thomas Glømmen. Han scoret mål for moro skyld.  Vi har også spilt mange jevne oppgjør mot Mercantile og Simensbråten blant annet, sier Jensen.

Han har ikke planer om å gi seg med fotballen foreløpig.

- Jeg blir med videre i 4. divisjon. Det er en herlig gjeng og vanskelig å gi slipp, selv om det blir farlig høyt nivå, sier Martin Jensen, som av dagens A-lagsgjeng har spilt lengst sammen med Patrik Gashti.

Kilder til artikkelen: Martin Jensen, Roger Sagen, Tommy Larsen, Bjørn Tommy Nyborg, Store Norske Leksikon, fotball.no

Bildene i artikkelen. Foto: Lambertseters A-lag