Tom Nordlie: - Ufarliggjør situasjonen

Postet av Torbjørn Andersen den 20. Okt 2023

LIF-gutta spiller avgjørende fotballkamp mot Sagene 25. oktober. Vinner LIF er de sikret opprykk fra 5. til 4. divisjon.

Vi har snakket med Tom Nordlie og Louise Rodgers Holte om det mentale aspektet rundt kampen.

Vil, tør og kan

Tom Nordlie har vært trener for mange fotball-lag i opp- og nedrykksstrid. Her er hans råd til LIF-gutta før den avgjørende kampen mot Sagene.

- Det første jeg vil si er at det eneste de MÅ er å sove, spise og gå på do. Det handler om å ufarliggjøre situasjonen med godt humør. Du må ikke overtenke ting men gjøre ting enkelt. Det handler om å gå fra må til å gjøre, sier Tom Nordlie og fortsetter:

- Du må også tenke på hva du er god på og hvorfor du er god. Det er viktig å bruke ordene vil, tør og kan i stedet for ordene må, bør og skal, sier Tom Nordlie til Lambertseter IFs nettside.

Fokus er nøkkelordet
Det er ventet mange fra Lambertseter til opprykkskampen. Nordlie sammenlikner litt med da han trente Viking og måtte vinne for å berge plassen i Eliteserien.

- Jo flere folk som kommer og ser på er bare hyggelig. Det kom over 16 000 personer å så på Viking. Det er jo like mange som på en Bruce Springsteen-konsert. Jeg sa til spillerne at dere er jo heldige som kan gå på banen å gjøre det dere gjør, sier Nordlie.

Han trekker også fram nøkkelordet «fokus».

- Alle har fokus og det gjelder å få det fokuset til å være til stede på riktig plass. Spillere sier til meg at de ikke har fokus, da pleier jeg å spørre dem om de har prøvd å kjøpe fokus på Meny. Det gjelder å ha fokus her og nå når kampen spilles. Fokus kan også trenes på, sier Nordlie.

Spill spillet, ikke anledningen
Louise Rodgers Holte er mentaltrener i Sarpsborg 08. Hun har følgende råd.

- Det handler om «Play the game, not the occasion» (spill spillet, ikke anledningen). Jeg ville fokusert på det som har fungert bra i de 10-11 siste kampene, sier Rodgers Holte til Lambertseter IFs nettside.

Det er også viktig å differensiere litt fra spiller til spiller mener hun.

- Det er viktig hvis noen spillere blir trigget på positivt sett, så må de få lov til å gjøre det. Dette er trenerens ansvar å styre. Eldre, rutinerte spillere kan kanskje ikke la seg prege av situasjonen, mens yngre lar seg i større grad prege, sier Holte.

Viktig å være til stede i nåtiden
Hun påpeker viktigheten av å være til stede i nuet.

- Det er ganske så avgjørende. Kommer man inn i kampen og tenker på at man har gjort en feil, så er man ikke lenger til stede i nåtiden. Da er man allerede i fortiden. Derfor kan være lurt å ha en plan B klar, sier Holte og fortsetter:

- Hvordan skal man forberede seg selv til å takle en aksjon man ikke er fornøyd med. Det handler om å ha fokus på hvordan jeg skal løse min arbeidsoppgave best mulig, sier Holte.

Hun forteller at fokuset i Sarpsborg 08 er på å løse arbeidsoppgavene først og ikke tenke tabell

- Det telles opp etterpå. Det er her også Viking og Bodø/Glimt har fungert bra og ikke tenkt så mye på tabell, men på arbeidsoppgavene, sier Louise Rodgers Holte.

NB! Kampen mot Sagene har avspark klokka 20.15 onsdag 25. oktober på Bjølsen kunstgress.

Bildet i artikkelen. Foto: Alf Ove Hansen, Scanpix - gjengitt etter LIFs avtale med NTB.