- Veldig glade for å låne hallen

Postet av Torbjørn Andersen den 6. Okt 2023

I høstferieuka har det vært full aktivitet på dagtid i Lambertseter Flerbrukshall. Nordstrand parasport har arrangert høstaktivitetsleir.

- Vanligvis holder vi til i Nordstrand Arena. Grunnet vedlikeholdsarbeid der, var vi så heldige å få låne Lambertseter Flerbrukshall for å arrangere aktivitetsleiren vår. Det er vi veldig glade for, sier Helene Utgård.

Idrett for alle
Hun representerer Nordstrand parasport.

- Vi er veldig glade for å ha det tilbudet vi har. Norges Idrettsforbund har en visjon om å skape «Idrettsglede for alle». Da er det ekstremt viktig at vi legger til rette for at alle kan delta og oppleve mestring ut ifra egne forutsetninger. Absolutt alle fortjener å oppleve den tilhørigheten, det samholdet og fellesskapet som idretten tilbyr, sier Utgård.

Nordstrand parasport er den største parasatsingen i Oslo-området.

- Vår målsetting er å skape et mangfoldig og inkluderende aktivitetstilbud, uavhengig av funksjons-variasjon, -nivå og alder, sier Utgård.

Rullestolhåndball nytt tilbud
 - Vi har flere ulike tilbud for personer med utviklingshemminger. Denne høsten har vi dessuten utvidet satsingsområdet vårt, ved å også etablere tilbud for personer med fysiske funksjonsnedsettelser. Sist lørdag hadde vi avkast for rullestolhåndball, sier Utgård og fortsetter:

- Rullestolhåndball er et tilbud for personer med en fysisk funksjonsnedsettelse, som gjør det utfordrende å ta del i det ordinære håndballtilbudet, som blant annet stiller krav til løp, hopp, hurtige vendinger osv., sier Utgård.

Mange ulike aktiviteter
På høstaktivitetsleiren introduseres deltakerne for ulike aktiviteter, som de forhåpentligvis finner glede i, og dermed kan overføre til sin egen hverdag hjemme. Den yngste deltakeren har vært 10 år og den eldste 58.

- Vi har vært innom en rekke ulike aktiviteter. Vi har spilt håndball, fotball, innebandy og volleyball. I tillegg har vi hatt besøk fra både Norges Bowlingforbund og Step Up danseklubb. På torsdag fikk vi dessuten låne lokalene til Lambertseter bryteklubb. Vår egen kampsporttrener stilte med et supert opplegg, og deltakerne storkoste seg på brytematta, sier Utgård.

Aktivitetsleiren ble avsluttet med grilling og utdeling av medaljer og diplomer fredag 6. oktober.

- En vanlig idrettsskole
For de som har sett på aktivitetene minner det mye om en vanlig idrettsskole det som har vært arrangert.

- Å arrangere høstaktivitetsleir for personer med utviklingshemminger er akkurat det samme som å arrangere en hvilken som helst annen aktivitetsleir. Vi tilrettelegger for aktivitetsglede, deltakelse og mestring ut ifra deltakernes individuelle forutsettinger. Det eneste vi behøver å ta litt ekstra hensyn til, er at våre deltakere har behov for litt bedre tid i gjennomføringen, sier Helene Utgård.

Det har vært 15 deltakere og 14 aktivatører som har bidratt på idrettsskolen.

Bildene i artikkelen. Foto: Helene Utgård og Torbjørn Andersen