Legger suksessgrunnlaget i Spania

Postet av Torbjørn Andersen den 2. Okt 2023

Andrea Rooth fra Lambertseter Friidrett er på treningsleir i Torrevieja i Alicante-provinsen i Spania. Her skal hun legge deler av grunnlaget for 2024-sesongen med innendørs-VM, EM og OL som mål.

Treningsleiren i Spania er et steg på veien til målene.

- Det er en tidagers treningsleir der målet er å komme i gang litt igjen. Jeg trener mye hekk og planen er å trene mindre mangekamp framover. Det er et naturlig fokus på 400 og 100 meter hekk, sier Andrea Rooth i dette intervjuet med Lambertseter IFs nettside.

Hun vil ikke legge bort mangekamptreningen helt.

- Den allsidige treningsmengden har vært bra for meg, så mangekamptreningen funker, sier Rooth.

Det er en mengdetreningsperiode hun er inne i nå i oktober.

- Jeg skal legge litt grunnlag og få litt trening i kroppen. Jeg har fortsatt litt overskudd, men regner med at det blir tyngre treningsperioder etter hvert, sier Rooth.

Satser innendørs først
Hun regner med å starte opp sesongen allerede i januar 2024. LIF-utøveren føler at en innendørssesong er viktig for henne i forkant av hva som venter utendørs neste år. Andrea Rooth er også nødt til å vise form og prestere underveis siden hun ikke er kvalifisert til mesterskapene neste sesong foreløpig.

- VM innendørs er målet og jeg håper å komme med på 60 meter hekk, men det er tøffe krav å kvalifisere seg dit. Både på 60 meter hekk og 100 meter hekk er det veldig høye krav for tiden, sier Rooth.

Årsaken til at hun vil gjennom en solid innendørssesong før alvoret starter utendørs er følgende:

- Det er fint å få noen bekreftelser på at vi er på riktig vei, og å kunne slippe litt opp på treningen i perioder, sier Rooth.

OL er hovedmålet for sesongen
Hun nådde målsettingen i 2023 med gull under U23-EM i finske Espoo. Målet for utendørssesongen 2024 er EM i juni og OL i Paris i august. Hun må prestere og vise resultater underveis i sesongen for å kvalifisere seg til begge mesterskapene.

- OL i Paris i august er hovedmålet for sesongen 2024, sier Rooth.

Hun har EM i juni som et delmål på veien dit.

- Jeg må tillate meg to formtopper den kommende sesongen. Det hadde også vært veldig gøy å få en bane under Bislett Games og så sikter jeg meg inn mot noen gode rankingstevner på veien, sier Rooth.

- Drømmer stort i mitt eget hode
 Hun er ikke redd for at hun skal få formtoppene når de behøves.

- Min far er god til det. Det er han som sitter med «the magic trick» her. Han kjenner meg godt og vet når jeg må trene og roe ned, sier Rooth.

Hun deler litt av drømmene sine for den kommende sesongen.

- Jeg klarer ikke å tenke så langt, men jeg drømmer stort i mitt eget hode. Det må være lov til å drømme litt. Det er likevel hardt arbeid som ligger foran meg, sier Andrea Rooth.

Bildene i artikkelen. Foto: Privat/Vegard Rooth