LIF samarbeider med King-instituttet

Postet av Torbjørn Andersen den 28. Sep 2023

Lambertseter IF samarbeider med Kinginstituttet i Oslo om et fotball-lag. Gutta på laget har denne høsten et tett samarbeid med TV-aksjonen som går til Redd Barna.

Kinginstituttet har som mål å forene og forsone menneskelige relasjoner gjennom dialog og ikkevoldelige metoder. Det hele kom i stand siden Thomas Dorg, som leder Kinginstituttet i Oslo, er bror med Espen Dorg i fotballgruppa i Lambertseter IF. Thomas Dorg ønsket et fotballag-samarbeid.

- Vi hadde første møte i midten av oktober 2021, og var i gang med første treningen 1. november samme året. Dette er et veldig givende arbeid, sier Espen Dorg i fotballgruppa til Lambertseter IF.

Syrisk flyktningebakgrunn
Det hele startet i november 2021 med en gjeng med 21 gutter med syrisk flyktningebakgrunn. Siden den gangen er laget supplert med flere spillere fra eksempelvis Thailand og Argentina.

Laget består i 2023 av en gjeng med spillere fra 16/17 år til 30 år. Brorparten av spillerne er mellom 19 og 24 år.

Gutta spiller på 10. divisjonslagene til Lambertseter IF. Der har klubben to lag: et breddelag og et satsingslag.

- Vi har et lag som er breddefotball. Vi ligger i bunnen av tabellen med det laget, men tabellposisjonen er ikke det viktigste. Hensikten er å ha spilleglede og ha det moro, sier Dorg.

På satsningslaget er det fem spillere fra G16-laget, fem spillere fra A-laget og fem spillere fra King Institutt laget.

- Det laget ligger i toppen av tabellen, sier Espen Dorg.

Inkluderer spillerne utenom fotballen
Han snakker kun norsk til spillerne på treningene og kampene.

- Jeg gjør dette for at de skal lære seg språket, sier Dorg.

Målet er også å inkludere flere av spillerne innenfor fotballen.

- Fire av spillerne bistår som trenere for yngre lag. Spillerne drifter også G14-laget vårt. To av spillerne har også forsøkt seg som dommere og det er noe vi vil gjøre mer av. Det handler om å bistå til å bygge CV, og da hjelper det å ha erfaring fra ulike ting i livet, sier Dorg.

Konsulenter for Redd Barna
Laget blir også sentrale i årets TV-aksjon for Redd Barna den 22. oktober. TV-aksjonen NRK Redd Barna går til å hjelpe barn rammet av krig og konflikt. Sammen skal det gis over 100 000 barn mulighet til å leke, lære og leve i fred.

- Spillerne har vært med som konsulenter for Redd Barna slik at det skal bli så autentisk som mulig, sier Dorg.

Redd Barna har også vært på treningene for å filme og lage reportasjer rundt laget. De skal kanskje også i studio i forbindelse med radiosendingene eller TV-sendingen i forbindelse med selve innsamlingen.

Fakta: Dette er King-instituttet:
Teksten er hentet fra deres hjemmeside:

Kinginstituttet har som mål å forene og forsone menneskelige relasjoner gjennom dialog og ikkevoldelige metoder. Prosjektene våre forener teori og praksis. Vi jobber blant annet med temaer som ungdom og utenforskap, mekling og dialogarbeid, sosial rettferdighet og menneskehandel. Kinginstituttet tilbyr flere akkrediterte kurs innenfor Konflikttransformasjon.

Vår visjon er å være en endringsagent med positiv og konstruktiv påvirkning i samfunnet, både lokalt og globalt. Med et særskilt fokus på utenforskap i ulike former. Inspirert av arbeidet til ektefellene Coretta og Martin Luther King, jobber vi med et verdigrunnlag som fremmer toleranse, inkludering og medfølelse.

Dr. Martin Luther King Jr. og Coretta Scott King kom til Oslo i 1964 for å motta Nobels Fredspris som var tildelt Dr. King. Han mottok prisen i en alder av bare 35 år for sitt arbeid for rettigheter og rettferdighet gjennom ikkevoldelige metoder.

I 2016 dro Thomas Dorg – grunnlegger og direktør for Coretta og Martin Luther King Institutt for fredsarbeid – til Atlanta hvor han besøkte administrerende direktør for King Center, Dr. Bernice King, for å diskutere planene for det nye instituttet i Oslo.

Dr. Bernice King, den yngste datteren til Coretta Scott King og Martin Luther King Jr., delte vår visjon om at Kinginstituttet kan være en medvirkende kraft for å skape en verden der likhet og menneskerettigheter er oppnåelige gjennom dialog og ikke-voldelige tilnærminger.

King Instituttet vil være en ledende endringsagent i arbeidet for fred, rettferdighet og menneskerettigheter, basert på de samme verdiene som Coretta and Martin Luther King Jr. hadde i sitt arbeid for rettferdighet. Vi gir trening og utdanning i mekling, dialog og menneskerettigheter.

King instituttet er en inkubator for innovative svar på komplekse utfordringer i dagens samfunn. Kinginstituttet i Oslo vil igjen peke på verdiene som gjorde Coretta Scott King og Martin Luther King Jr. til en kraft for positiv endring i verden.

Alle bildene i artikkelen. Foto: Fotballgruppa i Lambertseter IF