Jublet for sesongens første seier

Postet av Torbjørn Andersen den 17. Sep 2023

Lambertseter IF håndball senior jublet for sesongens første seier da Kolbotn ble slått 23-19 i Sofiemyrhallen.

- Jeg er veldig fornøyd med seier i første kamp. Det er alltid spennende før den første kampen å se hvordan man ligger an. Det smakte godt, sier en av årets kapteiner Anette Engh.

Hun deler på kapteinsvervet med Marita Kristoffersen Smerud.

Nervøs start
Første omgang startet med stillingskrig, lite mål, gode forsvar, gode målvakter og mange bomskudd. Det var tydelig at nervene lå langt utenpå flere av damene på begge lag.

Kampens første scoring kom etter 4 minutter og 56 sekunder. Anette Engh var målscorer for Lambertseter IF.

- Det var nok litt nervøst og stress siden det var første kamp. Det er ikke så rart at de brukte lang tid på å score. Vi hadde jo en helt super målvakt bak, sier Anette Engh.

Anniken Kjos Bråten doblet ledelsen drøye minuttet senere. Sigrid Alisa Halvorsen laget Kolbotns første mål etter 6 minutter og 33 sekunder. Minuttet senere utliknet Sandra Limseth Børgund til 2-2.

Bredvold stengte buret
Lagene fulgte hverandre til 5-5. Derifra og ut koblet LIF-jentene inn et ekstra gir. De kunne fortjent gå til pause med 10-5-ledelse.

Kolbotn-damene scoret ikke en eneste gang de siste 13 minuttene og 29 sekundene av den første omgangen.

Hovedårsaken til dette var solid forsvarsspill og en strålende opplagt målvakt i Ann Merethe Bredvold, som fikk god hjelp av stengene også da hun stengte buret.

Jevnt mot slutten
Utover i den andre omgangen fortsatte gjestene fra Lambertseter med god håndball. Etter 14 minutter og 40 sekunders spill ledet de 15-10.

Kolbotn krøp seg stadig nærmere mot slutten av kampen og ledelsen var 20-18 til Lambertseter. Da Per Lies damer i tillegg fikk to tominutters utvisninger på kort tid, trodde Kolbotn at de skulle snu kampen.

Kristin Trosgård ville det annerledes og kriget inn 21-18 med to LIF-damer mindre på banen etter 58 minutter og fire sekunders spill. Det avgjorde kampen og Kolbotn kom aldri tilbake. Per Lies damer vant fortjent 23-19 til slutt.

- Vi holdt på å rote det til. Vi ble litt stresset og det koker litt i toppen. Heldigvis klarte vi å ro det i land, sier Anette Engh.

- Fantastisk
LIF-målvakt Ann Merethe Bredvold, som var Lambertseter IFs beste spiller, oppsummerte kampen slik.

- I den første omgangen hadde vi et godt og kompakt forsvar. Vi faller litt i den andre omgangen, men holdet hodet kaldt på slutten av kampen, sa en fornøyd Bredvold.

Trener Per Lie skrøt hemningsløst av damene etter kampen.

- Det er fantastisk mye bra. Det er som jeg har sagt tidligere det ligger mye god håndball i dette laget. Dette er mye å bygge videre på. Vi har en fantastisk målvakt og mange spillere som legger ned en fantastisk innsats, sier Lie.

Han forteller for øvrig at dommerparet ba ham hilse inn til damene i garderoben etter kampen.

- De ba meg hilse inn til jentene etter kampen å si at det var gøy å dømme når spillerne ville spille håndball. Dommerne hadde visst dømt en G18-kampå like før, sier Per Lie.

Bildene i artikkelen. Lagbildet: Foto: Vilde Ryen. De andre bildene. Foto: Torbjørn Andersen