Statusrapport for kunstgressbanen

Postet av Torbjørn Andersen den 13. Sep 2023

Oppgraderingen av kunstgressbanen i Lambertseter Idrettspark er i rute. Her er en statusrapport.

Hele kunstgressbanen skal oppgraderes og arbeidet startet 23. august. Det blir en total rehabilitering av banen. Oppgraderingen pågår for fullt og det jobbes godt fra alle involverte.

- Alt er i rute og går som planlagt, sier prosjektleder Roar Otto Andersen i Bymiljøetaten i Oslo kommune.

Banen utvides
Det gamle kunstgresset ble rullet av i løpet av noen dager da arbeidet kom i gang, men det er en hel del ting som skal gjøres før prosjektet er ferdig.

Banen skal blant annet utvides syv meter i lengden i oppgraderingsprosessen. I tillegg blir det helt nye ballfangernett på hver kortside.

- Vi har nå fått fjernet det laget under gresset som gir dårlig drenering. Vi skal legge nye lag som gjør at dreneringen blir OK. Vi har også fått støpt fundamentene til nye ballfangernett, sier Andersen.

- Har dere hatt noen utfordringer underveis?

- Det er alltid noe småtteri. Det var blant annet noen betongrester som måtte fjernes, sier prosjektlederen.

Planlegger kunstgress midten av oktober
Det skal også anlegges et snødeponi langs banen ved gangveien. Deponiet skal bare brukes til snø fra kunstgressbanen, og ikke fra andre områder på Lambertseter. I deponiet skal snøen smelte på stedet.

Det skal i tillegg settes opp nye gjerder rundt hele banen. Værforbehold avgjør litt når det nye kunstgresset er på plass.

- Vi har som plan å legge kunstgress cirka midten av oktober, men vi tar litt værforbehold, sier Andersen.

Etter at kunstgresset legges gjenstår fortsatt en del ferdigstilling før Lambertseter IF kan overta banen og starte opp med treningene igjen.

NB! Det er alternative treningsbaner på Lambertseter i byggeperioden. Det er treningsmuligheter på gressfeltet ved klubben. I tillegg er det 5-er/7-er bane på baksiden av barnehagen.

Bildene i artikkelen. Foto: Torbjørn Andersen. Tegningen er fra Bymiljøetaten i Oslo