Lærte seg norsk grunnet Norway Cup

Postet av Torbjørn Andersen den 30. Jul 2023

Svenske Elsa Carson (12 år) har pugget norsk på appen Duolingo før hun kom til Norge. Hun spiller for det svenske laget Enskede IK i Norway Cup. Søndag 30. juli hadde de kamp på Lambertseter.

Elsa Carson snakket flere gloser flytende på norsk da Lambertseters nettside ba om et intervju. Hun hadde nemlig pugget norsk på Duolingo før hun kom til turneringen. Duolingo er ifølge Wikipedia et nettsted og applikasjon som tilbyr gratis kurs i ulike fremmedspråk. Både nettstedet og appen var fram til starten av 2017 uten reklame. Programmet tilbyr over 50 ulike kurs for 23 språk.

- Norway Cup er veldig gøy, sier Carson, som har spilt fotball i syv år og til vanlig spiller venstre back.

Carson er en av 34 jenter på det svenske laget til vanlig. I Norway Cup er laget 18 jenter totalt. De resterende 14 jentene spilte Gothia Cup i Sverige.

- Det er jenter født i 2010 som betyr at de fyller 13 år i år. Det er første gang jentene er i Norge og andre gang utenlands. Laget vårt som deltok i Gothia Cup tapte på straffespark i åttendedelsfinalen, sier trener Stefan Ryderfelt.

Laget trener tre-fire ganger pr. uke og spiller ofte mot guttelag.

- Vi spiller konsekvent treningsmatcher mot guttelag, sier Ryderfelt.

Hele laget på 34 spillere spiller mange kamper i løpet av et år.

- Til nå i år har vi spilt 250 kamper fordelt på flere lag. Vi bistår også 2009 og 2011-laget vårt, sier Ryderfelt.

Til tross for tøff satsning på fotballen tenker de først og fremst at fotball skal være gøy.

- Har vi det ikke kult, så fungerer ikke jentene. Det er heller ikke nå de skal være gode. Det er når de er 18 år, sier Ryderfelt.

Han har tre målsettinger.

- Utdannelse er nummer en, utvikling er nummer to og deretter kommer resultater. Målet for Norway Cup er at det skal gå så bra som mulig, sier Ryderfelt.

Enskede-jentene vant 4-0 mot Lille Tøyen i sin første kamp i Norway Cup. Kampen ble spilt på Lambertseter.

Bildene i artikkelen. Foto: Torbjørn Andersen