Tyskerne ladet opp i Lambertseter-sola

Postet av Torbjørn Andersen den 28. Jul 2023

Holstein Kiel-jentene som skal spille Norway Cup ladet opp til turneringen på Lambertseters kunstgressbane.

15- og 17-årsjentene til det tyske laget trengte en bane i nærheten av sin skole for å gjøre forberedelser til årets fotballfest. De spurte pent om lov til å benytte banen til Lambertseter, og fikk ønsket innfridd.

- Vi har med oss jenter fra 12-17 år til turneringen, sier lagsjef Jens Fritzler til Lambertseter IFs nettside.

Vil vinne turneringen
De ankom Norge fredag 28. juli og fikk seg en god gjennomkjøring i det flotte sommerværet på Lambertseter.

- Det er syvende gang vi har med lag til Norway Cup, sier Fritzler.

Luna Tarja Karstens (14 blir snart 15 år) er en av jentene på laget. Hun forteller at laget kom ganske langt i fjorårets turnering.

- Vi kom til kvartfinalen i fjor og tapte på straffesparkkonkurranse. I år håper vi at vi kan vinne turneringen, sier Karstens til Lambertseter nettside.

- Maten er dyr her
Hun skryter av Norge.

- Det er et flott land med vakker natur. Det eneste jeg ikke liker er at maten er såpass dyr her. Norge er også ganske gode i kvinnefotball. Jeg så blant annet på det norske laget under fotball-VM som pågår nå, sier Karstens.

Hun spiller selv på 17-årslaget til den tyske klubben og forteller at de satser ganske mye.

- Vi trener tre timer pr. uke med laget vårt. I tillegg har vi mulighet til å trene med klubbens eldre lag, sier Karstens.

På spørsmål om hva som er målsettingen hennes med fotballen svarer hun følgende:

- Jeg håper å bli så god som jeg kan. Vi spiller også en del med guttene i klubben, sier Luna Tarja Karstens.

Bildene i artikkelen. Foto: Torbjørn Andersen