Samarbeidsjentene fikk treneroppdrag

Postet av Torbjørn Andersen den 1. Aug 2024

Samarbeidsjentene på J17/19-laget til RASK, M/S og Lambertseter IF var trenere under UEFA Playmakers på Ekebergsletta. De ble også invitert backstage i forbindelse med kjendiskampen.

Jentene fikk blant annet møte Nico fra Nico & Vinz. Foto: Privat

I samarbeid med Norges Fotballforbund inviterte Norway Cup fotballglade jenter i alderen fra 5 til 8 år til en morsom treningsøkt under årets Norway Cup. Det er her jentene på samarbeidslaget fikk være trenere.

De var trenere i halvannen time på Ekebergsletta i forkant av årets kjendiskamp. Etterpå fikk de møte og ta bilder sammen med noen av kjendisene som stilte i kampen mellom MOT og Redd Barna.

Program utviklet av UEFA og Disney
Årsaken til at de fikk være trenere er at Rustad Abildsø Sportsklubb (RASK) i år gjennomfører rekrutteringskonseptet UEFA Playmakers for andre gang. Flere av jentene på samarbeidslaget har også tatt videre trenerutdanning. To av jentene har tatt UEFA C-lisens som trenere.

Playmakers er det første store felleseuropeiske grasrotfotballprogrammet for jenter. Målet er å doble antall fotballspillende europeiske jenter. PlayMakers er utviklet av UEFA og Disney for jenter mellom 5 og 8 år.

Målet er å introdusere de yngste jentene for fotball gjennom gode treningsøkter der ulike Disneykarakterer tas aktivt i bruk. Til Playmakers har UEFA, i samarbeid med Disney, utviklet et aktivitetskonsept basert på noen av Disney mest kjente karakterer.

Lavterskelinngang
I tillegg er Playmakers en måte for klubbene å drive aktiv rekruttering av unge jenter som trenere.

I øktene er det fokus på leken med ball fremfor ferdigheter, noe som bidrar til en lavterskel-inngang for de barna som ikke har mye erfaring med fotball fra før. I Norge brukes programmet først og fremst i klubbenes rekrutteringsarbeid.

Gjennom historiefortelling og lek som metodikk skal grunnleggende fysiske ferdigheter, livsmestring og fotballspesifikke basisøvelser stå i fokus.