Norges nye politikerstjerne besøkte Lambertseter

Postet av Torbjørn Andersen den 7. Jun 2024

Lambertseter IF (LIF) hadde nylig Arina Aamir (18) og Andrea Brokjøb Lie (29) på besøk. De to politikerne fikk en omvisning på området og lærte rett og slett mer om LIF.

Hovedbildet i artikkelen av Rosie Kronstad i LIF, Arina Aamir og Andrea Brokjøb Lie. Foto: Torbjørn Andersen

I 2023 ble Arina Aamir (H) den yngste representanten i Oslo bystyre i en alder av 18 år. Hun har store ambisjoner som politiker og vil inn på Stortinget ved valget i 2025 dersom partiet og velgerne ønsker henne dit. Aamir omtales som en de neste politikerstjernene i Norge.

Koste seg på Lambertseter
Det var hennes partikollega Andrea Brokjøb Lie, som tok kontakt med Rosie Kronstad i LIF for å høre om det var mulig å få til et besøk.

Lie er medlem av bydelsutvalget for bydel Nordstrand og komitéleder for barn og ungdom i bydel Nordstrand.

Arina Aamir virket som hun storkoste seg på Lambertseter, tok seg god til å lytte til klubbens utfordringer blant annet i grusbanesaken og virket generelt sett veldig interessert i å lære.

Fra venstre Andrea Brokjøb Lie, Rosie Kronstad i LIF, Arina Aamir og driftsleder Arve Moen i LIF. Foto: Torbjørn Andersen

Skrøt av Lambertseter IF
Besøket hos Lambertseter IF var en del av en rundtur i bydel Nordstrand.

- Jeg er veldig interessert i å bli bedre kjent med de ulike tilbudene i bydel Nordstrand og se de ulike tilbudene som finnes her, sier Arina Amiir og fortsetter:

- Lambertseter Idrettsforening er en veldig naturlig del av det tilbudet som barna/ungdommene har her fordi at de er med tidlig i idrettslaget, og fortsetter med å utvikle talentet sitt eller interessen frem til de går ut av videregående, sier Arina Aamir til Lambertseter IFs nettside.

Hun forteller at hun ikke selv har drevet med idrett, men har hørt mye positivt om LIF og miljøet rundt idrettslaget.

- Jeg har ikke drevet mye med idrett selv, men jeg har en søster som har drevet mye med idrett. Jeg har hørt veldig mye godt om klubben. Dere har veldige gode trenere, et veldig godt opplegg og ungdommen trives her. Det er viktig for at ungdommene fortsetter å være her, sier Arina Aamir.

Her er noen av jentene av de mange jentene som driver ulike idretter på Lambertseter. Flere er velkomne. Foto: Torbjørn Andersen

- Fin og annerledes dag
Rosie Kronstad, inkluderingsansvarlig i LIF og mamma, synes det ble et fint møte. Hun kjenner også Andrea Brokjøb Lie fra tidligere siden Andrea sin datter har vært med på flere av aktivitetene tidligere.

- Dagen i dag har vært annerledes og fin. Som mamma og inkluderingsansvarlig i LIF er det viktig å vise fram det vi gjør. Det er viktig for meg å ha fokus på det sosiale. Vi har også mye fokus på det sosiale utenfor idrettsarenaen, spesielt i ferier og fridager, sier Kronstad.

Hun eksemplifiserer med flere av de yngre jentene i klubben.

- Flere av jentene går på håndball, badminton, innebandy og driver andre idretter. Noen går på bryting og fotball. Andre er med i koret. Alle skal med i gjengen og det sosiale er veldig viktig, sier Rosie Kronstad.