Fotballgutta til topps i gjev turnering

Postet av Torbjørn Andersen den 15. Apr 2024

Thomas Holsæther og Erik Fossum tapte Norway Cup-finalen i fotball med Lambertseter IFs G07-lag. Finalerevansjen skulle de to gutta få i en annen ballsport.

Høsten 2023 spilte de to gutta finale i Norway Cup med Lambertseter IFs G07-lag. Den kampen endte med 0-5 tap for Odda. Gutta som hadde levert en god turnering fram til finalen var naturlig nok skuffet etter den kampen.

G2007-laget som ble nummer to i Norway Cup 2023: Arkivfoto: Torbjørn Andersen

- Veldig gøy
15. april spilte de to gutta seriekamp sammen for Lambertseter IFs nystartede juniorlag i fotball. Laget består av stammen fra G2007-laget som ble nummer to i Norway Cup. I tillegg er det kommet inn noen flere spillere.

Kampen den 15. april mot Holmen ville gutta helst ikke prate om siden juniorlaget tapte 2-4 på Lambertseter-kunstgresset. Thomas Holsæther scoret for øvrig det ene LIF-målet.

Det de derimot pratet villig vekk om er seieren i Peter Wessel Cup i håndball. Cupen er en av de gjeveste håndballturneringene i Norge og tiltrekker seg hvert år de beste lagene i aldersgruppen fra 13 til 16 år fra hele Norge. Årets turnering gikk av stabelen første helgen i påsken i Larvik.

De er begge to målvakter på G07-laget til Bækkelaget Håndball Elite, som gikk helt til topps i år.

- Det var veldig gøy, sier gutta om seieren i den gjeve håndballturneringen.

Vant jevn finale
BSK-laget vant 17-16 mot Holmestrand i en jevn finale.

- Vi scoret seiersmålet like før slutt, sier Erik.

- Det har buttet litt imot i serien med håndball-laget, så derfor var det ekstra gøy at vi vant Peter Wessel Cup, sier Thomas.

Lambertseter IFs nettside måtte spørre om hvem av gutta som er best i håndball.

- Det er nok Thomas det, sier Erik.

Erik Fossum (t.v.) og Thomas Holsæther spiller både fotball og håndball. Foto: Torbjørn Andersen

Vil bli håndballproff
Thomas er tydelig på at det er håndballen som har førsteprioritet.

- Jeg satser på håndballen og går på Wang Håndball. Fotball spiller jeg mest for gøy, men jeg trives med Lambertseter-gutta i fotball. Så lenge det er mulig å kombinere med håndballen så gjør jeg det, sier Thomas.

Målet er å bli utenlandsproff i håndball.

- Jeg drømmer om det, ja. Det er også enklere å bli proff i håndball enn fotball, sier Thomas.

Erik trives egentlig best på fotballbanen.

- Hjertet mitt er i fotballen, men jeg trener mer håndball siden jeg er bedre der, sier Erik.

Gutta trener også såpass mye håndball at de ikke har anledning til å stille på Lambertseter IFs juniorlags treninger. Kamper derimot spiller de mer enn gjerne når de har anledning.

Vil du spille for juniorlaget til Lambertseter IF?
Kontakt trener Mads Tvinnereim Horn, telefon 90 99 33 63