Lambertseter IF tok NM-gull

Postet av Torbjørn Andersen den 18. Jun 2023

Lambertseter IF stilte med et herrelag i NM i Beachhåndball i Sandefjord nylig. De imponerte stort og gikk helt til topps. Det blir ikke mye tid til feiring siden flere av spillerne skal rett videre til Europeisk OL.

Laget bestod av fem landslagsspillere i beachhåndball i tillegg til lokale, gode spillere: Jesper Smedsgård Sundal, Emil Richardsen Nedregård, Håkon Økern (landslagsspiller), Christian Daviknes (landslagsspiller), Chris Andre Beilegaard Inglingstad (landslagsspiller), Isak Gjertson Posti (landslagsspiller), Ibrahim Lama Kromah, Ørjan Gabrielsen (landslagsspiller) og André Ellertsen utgjorde laget.

Lagleder var Espen Henæs.

Lokal tilhørighet
Historien bak at de ønsket å representere Lambertseter IF i NM er følgende:

- Vi er flere spillere fra nærområdet som trengte en klubb å spille for I NM, og da var det naturlig at vi tok kontakt med Lambertseter IF, sier Emil Richardsen Nedregård til Lambertseter IFs nettsider.

Chris Andre Beilegaard Inglingstad utfyller:

- Vi hadde egentlig ikke lyst å stille for verken Bækkelaget eller Nordstrand. Jeg så noe om at damelaget til Lambertseter IF hadde gjort det bra i Nordstrands Blad, og da tok vi kontakt. Vi ville stille for en lokal klubb i NM. Jeg bor på Karlsrud og det samme gjør Christian. Jesper og Emil bor på Nordstrand, og alle har en tilhørighet til området, sier Inglingstad til Lambertseter IFs nettsider.

Laget skaffet sponsorer selv.

- Vi takker Aktiv Bygg AS, Oslo Containerservice og Comfort Bryn for hjelpen. Vi bodde under mesterskapet på gården til Håkon Økern, sier Inglingstad.

Vant alle kampene
I innledningsspillet slo de Sandefjord Håndball, Langangen, HEI IL og Herøya Idrettsforening.

- Vi tok fire seirer i innledningsspillet og spilte bra, sier Emil Richardsen Nedregård.

Det betød sluttspill og der møtte de Bækkelaget Håndball Elite. Det ble ny seier med 2-0.

- Vi slo de relativt behagelig, sier Richardsen Nedregård.

Deretter var Langangen motstander og det ble ny seier. I finalen ble det seier med 2-0 mot Sandefjord håndball.

- I finalen spilte vi en helt allright førsteomgang. I andre omgang ble det litt stang ut, og de tok oss igjen. Vi vant på golden goal, sier Chris Andre Beilegaard Inglingstad.

Ikke tid til feiring
 Han er veldig fornøyd med helgens innsats.

- Vi vinner alle våre kamper 2-0 og det står det respekt av. Jesper er en uslepen diamant i målet og har imponert stort. Det er ikke lenge til han også er på landslaget, sier Inglingstad.

Han forteller at laget ikke har mye tid til feiring.

- Vi landslagsspillere drar rett videre til Europeisk OL i morgen. Deltakere er de lagene som ble topp8 i EM nylig. Vi ble nummer seks, sier Inglingstad.

Norge skal møte Spania, Danmark og Polen i innledningsspillet.

Alle bildene i artikkelen. Foto: Privat

Relatert lenke:
Alt om beachhåndball-NM (Norges Håndballforbund)