Første gang på friidrettsstevne?

Her er noen tips til deg som skal være med på stevne for første gang. Det er lurt at en voksen som kanskje skal være med deg også leser dette, og tar det med som en liten huskelapp på de første stevnene.

Påmelding

Det er viktig å melde seg på i god tid før fristen går ut. Påmelding skjer via https://isonen.no/, eventuelt kan du sende e-post til friidrett@lambertseterif.no hvis du trenger hjelp.

Tidsskjema

Tidsskjema finner du på hjemmesiden til den klubben som arrangerer stevnet. Dette er ofte klart en til to dager før stevnet. Dersom du ikke finner dette kan du ta kontakt med noen i klubben som kan hjelpe deg å finne det.

Startkontigent

Startkontingenter til friidrettsstevner betales i utgangspunktet av Lambertseter friidrett, men det faktureres en egenandel på 100,- pr. stevne uavhengig av antall øvelser man deltar i.

Det er noen unntak:

• Etteranmeldingsgebyr må utøveren betale selv.
  •
  • ”Ugyldig” forfall. Sykdom eller skader som det er meldt fra om til styre/trener i forkant av stevnet man er påmeldt til vil ikke bli belastet utøveren.
  • Meld også ifra om det har vært tidsskjemakollisjoner som gjør at utøveren ikke kunne stille i en øvelse.
  • I utgangspunktet vil all annen uteblivelse fra et stevne/en øvelse man er påmeldt i bli belastet utøveren selv. Dersom det er noe uklarhet rundt dette, er det bare å ta kontakt med styret.

Oppmøte

Husk å ta på startnummer før du begynner

Normalt er det avkrysning 1 time før start på alle løpsøvelser. Pass på at du møter tidsnok til å krysse deg av. Noen stevner har også elektronisk avkryssing, så sjekk mailen som påmeldingen er knyttet til.

I noen stevner er det ikke avkrysning for hopp- og kastøvelser, da holder det å møte opp til opprop ca 15 minutter før øvelsen begynner. Opprop for disse øvelsene finner sted der hvor øvelsen skal arrangeres.

Premier

Det er ofte deltagerpremier til alle i klasse 10-12 år. Ellers til de tre beste, og noen ganger 1/3 premiering.

Her kommer litt informasjon om de vanligste øvelsene:

Sprint: (60m, 200m og hekkeøvelser)

Heat: Ofte er det mange med og dere blir delt inn i flere puljer (heat). Man prøver alltid å få til at du løper sammen med de som du er omtrent like god som. Når du er helt ny og ikke har noen ”pers” starter du med andre som er helt nye, og slipper og løpe med de aller beste med en gang.

Startblokker: Dersom du ikke har trent på start i startblokker trenger du ikke å bruke disse – mange i de yngste årsklassene starter med stående start. Når start-dommeren (han eller hun med pistolen) skal starte dere skjer dette:

• Dommeren blåser i fløyta og roper : ”GJØR KLAR!” Da tar du raskt av deg oppvarmingstøyet (mange liker å ta av dette litt før) og stiller deg BAK startblokka eller 2 m bak streken
    • Dommeren sier: ”INNTA PLASSENE” Da stiller du deg ved streken eller setter deg i blokkene. Du må da være helt stille og nesten ikke røre deg når du først er ordentlig på plass.
    • Dommeren sier ”KLAR!” Da løfter du deg opp i blokka – eller bøyer deg litt forover ved streken hvis du står (Her må du også være rolig i kroppen!)
    • Dommeren SKYTER og du løper! Husk å løpe helt inn til mål – ikke slapp av før du er helt over målstreken!
    • Tjuvstart: Hvis dommeren skyter en gang til etter startskuddet er det tjuvstart og du går rolig tilbake til start. Du kan bare tjuvstarte 1 gang. Han kan også blåse hardt i fløyta i stedet for å skyte en gang til.

Lengde

For de som er 13 år og yngre er det ikke nødvendig å satse på planken. Da er det noe som heter satssone. Den er 50 cm og markert med hvit tape. Du må satse innenfor den hvite tapen. Husk å bøye deg forover når du lander, og ikke sett ned hånden bak deg i sanden.

For klassene fra 14 år og oppover er det planken som gjelder.

Dommeren som står ved lengdegropen er ofte veldig flink til å forklare hva som skal skje! Du får treningshopp, og 3-6 forsøk i selve konkurransen.

Høyde

Her snakker dommeren med deg om hvilken høyde du vil begynne å hoppe på, og så begynner konkurransen på den laveste høyden noen har valgt. (for eks. 90 cm). Du får tre forsøk på å hoppe over denne høyden. Klarer du det, går du videre til neste høyde (95 cm) og får tre forsøk her også. Det er først når du har revet tre ganger på en høyde at du er ute av konkurransen.

Her får du også lov å ta treningshopp før dere begynner

Kule

Du skal støte kule inne i en ring. Foran ringen ligger kastafeltet. Det er en strek i kastfeltet som viser deg hvor du skal gå inn og ut av ringen. Du må pass på å gå ut på baksiden av ringen når du er ferdig med å støte.

Du får prøvestøt (prøvekast) og 3-6 forsøk i selve konkurransen.

Trenere/ledere

Vi er som oftest til stede på indre bane. Vi prøver å hjelpe til ved start, innstilling av startblokker, gir tips og hjelp i kast- og hopp-øvelsene. Du må ikke være redd for å spørre oss eller dommerne som er ute på banen.

Foreldre/tilskuere

På innendørsstevnene må som regel foreldrene være på tribunen. Dette er ikke så strengt på utendørs-stevner, men man må være forsiktig å ikke gå i veien for utøverne.

Man skal aldri heie på utøverne fra indre bane. Da er det bedre å stå på tribunen eller rett utenfor gjerdet.

Prøv da vel, det er ikke så ”skummelt” som man kan skje tror!! Det viktigste er å ha det gøy, og å gjøre sitt beste. Å slå ”persen” er en herlig følelse, hvilket nummer du blir er mindre viktig.

Vi gleder oss til å se deg!
    Hilsen Lambertseter friidrett.