Imponerte på Lambertseter

Postet av Torbjørn Andersen den 4. Mai 2024

Det var mange av de nasjonale friidrettsstjernene til stede under Lambertsetersprinten. Leon Samuel Douglas Mjaaland (23) og Lilje Lopes Patey (17) imponerte kanskje aller mest.

Lilje Lopes Patey spurter inn til seier. Foto: Torbjørn Andersen

Vil til U18-EM
Lilje Lopes Patey (17) fra IL BUL var svært overrasket etter at hun løp inn til seier på stevnets avsluttende distanse 300 meter.

Stortalentet slo med den bunnsolide tiden 38,79 sekunder langt mer rutinerte løpere som Marlen Elisabeth Johansson Aakre (Fredrikstad IF med tiden 39,61 sekunder) og Marte Pettersen (Tjalve med tiden 40,11 sekunder).

- Jeg er ekstremt fornøyd, sier Patey.

Hun var overrasket over at hun vant.

- Det var veldig mange gode med, så jeg er overrasket, sier Patey.

Hun har en drøm om komme med til U18-EM denne sesongen.

- Jeg håper å komme med på 400 meter, og det har gått bra på trening i det siste, sier Patey, som trivdes på Lambertseter.

- Det er alltid gøy på Lambertseter, sier Patey.

Marlen Aakre, Lilje Lopes Patey og Marte Pettersen. Foto: Torbjørn Andersen

Pettersen vil til EM

Marte Pettersen roser den unge friidrettsutøveren.

- Det er sjukt bra løpt av Lilje, sier Pettersen som løp cirka ett sekund tregere enn sesongåpningen i 2023.

- Sesongåpningen er enda tidligere i år enn i fjor, så jeg er ikke bekymret, sier Pettersen.

Hun har en personlig rekord på 200 meter på 23,78 sekunder.

- Målet er ned mot 23, 50 i år, sier Pettersen, som håper å bli en del av det norske laget på 4 x 100 meter i EM i sommer.

- Det er 6-7 personer som kjemper om plasser på det laget, sier Pettersen.

SJEKK: Resultatene fra Lambertsetersprinten (data.opentrack.run)

Marlen Aakre føler seg på hjemmebane på Lambertseter stadion. Foto: Torbjørn Andersen

- Føles litt som hjemmebane
Marlen Elisabeth Johansson Aakre har også mål om en bra sesong og en drøm om OL-plass i Paris.

- Første hovedmålet er EM i juni. Det er flinke jenter jeg konkurrerer mot, men jeg har virkelig lyst å bli bedre, sier Aakre, som stortrives på Lambertseter.

- Det er alltid gøy å være her. Lambertseter føles litt som hjemmebane for meg, sier Aakre.

Hun har målsetting om å forbedre sin personlige rekord kraftig på 400 meter hekk denne sesongen.

- Rekorden min nå er på 57,46 sekunder. Jeg håper å løpe på 56-tallet snart, sier Aakre.

Leon Samuel Douglas Mjaaland imponerte på Lambertseter. Foto: Torbjørn Andersen

Flere raske menn
På herresiden var det også mange som imponerte. Leon Samuel Douglas Mjaaland (IL BUL) vant 300 meter på tiden 34,48 sekunder. Elias Solheim Sollid (Sørild Friidrettsklubb) ble nummer to på tiden 35,03. Patrick Kwisera Bifoku (Trondheim Friidrett) ble nummer tre med 35,05.

Benjamin Altmann Opuama fra Ski vant 150 meter i seniorklassen på tiden 16,36 sekunder. Patrick Kwisere Bifoku (Trondheim friidrett) ble nummer to med 16,45 og Erik Hagen fra IL BUL ble nummer tre med 16,58 sekunder.

Andreas Haara Bakketun fra Idrottslaget Gular vant 200 meter hekk på den gode tiden 23,65 sekunder. Even Bogen Nørjordet fra Tjalve ble nummer to og Mikael Girma Worku fra BUL ble nummer tre.

- Jeg er fornøyd siden det var første løpet i sesongen, sier Bakketun.

Even B. Nørjordet, Andreas Haara Bakketun og Mikael Girma Worku. Foto: Torbjørn Andersen

SJEKK: Gode actionbilder fra stevnet (Idrettsbilder.no)

Lier vil til U18-EM
Talentet Oda Lier (IK Tjalve) vant 200 meter hekk for kvinner senior på tiden 30,28 sekunder. Ingrid Akosua Larssen Taggart (Lambertseter IF) ble nummer to med 30,78. Tredjeplassen gikk til Helene Lauvdal Myhren (Sørild Friidrettsklubb).

- Det var et helt greit løp, sier Lier.

Hun har mål om U18-EM denne sesongen.

- Jeg håper å kvalifisere meg på både 110 meter hekk og lengde. Jeg er veldig nærme kvalifiseringskravene, sier Lier.

Oda Lier (t.v.) representerer IK Tjalve. Foto: Torbjørn Andersen