- Vi trenger flere spillere

Postet av Torbjørn Andersen den 27. Feb 2023

Med kun ni (!) tilgjengelige utespillere pluss målvakt vant Lambertseters håndballdamer 29-26 mot Haslum i seriekampen i 3. divisjon 27. februar i Lambertseter Flerbrukshall.

- Vi trenger flere spillere for å være levedyktige. Spesielt neste år trenger vi flere. Vi trenger det for å bli stabile. Vi er bare 8-10 spillere på trening innimellom, sier trener Morten Hansen og fortsetter:

- Jeg tror nok dette kommer til å bli bra. Det er likevel viktig neste år å få inn nye spillere. Jeg har damer som har spilt mye håndball før og vil veldig mye. Noen av damene er også over 40 år og er like ivrige fortsatt, sier Hansen.

- Damene blør for Lambertseter-drakta
Han var en engasjert mann på sidelinjen i kampen og kom med mange klare meldinger til damene sine som fikk en treg start. Hjemmelaget tok riktignok ledelsen 1-0 ved Anette Engh, men de neste minuttene gikk det ikke som planlagt. Haslum-jentene virket mer startklare og tok ledelsen 5-1 etter drøye seks minutters spill.

Gjestene fortsatte å spille god håndball og stillingen var 6-11 etter at det var 17 minutter og 34 sekunder.

Tre målløse minutter senere tok Hansen timeout.

Det hjalp fordi de 13 siste minuttene av første omgang var hjemmelaget virkelig påskrudd. Ved pause ledet de 12-11. Haslum scoret faktisk ikke en eneste gang de siste 12 minuttene og 26 sekunder av første omgang!

- Det er jentene som gjør jobben. Jeg er engasjert og forteller hva dem skal gjøre i forsvar. Damene blør for Lambertseter-drakten. Det er sånne jenter vi vil ha på banen, sier Hansen

Strålende opplagt målvakt
Haslum scoret faktisk ikke før etter 31 minutter og 26 sekunders spill da Iben Marie Kielland utliknet til 12-12.

- Det var en jojo-kamp de første 30 minuttene hvor vi ble liggende under med 4-5, så legger vi om forsvaret til 5:1, litt sånn 4:2 så tar vi dem igjen, sier Hansen.

Resten av kampen ble ganske jevn. Det vil si Lambertseter-damene var stort sett i føringen etter at Haslum ledet 17-16 etter drøye 39 minutters spill. Siste gang gjestene fra Haslum var med resultatmessig i kampen var på stillingen 20-20 etter 43 minutter.

Derifra og ut var det hjemmelaget som dominerte kampen. Det hjalp ikke Haslum at de forsøkte seg med både ett og to frimerker. Lambertseter-damene anført av en strålende opplagt målvakt i Justyna Edyta Szymczak.

Hun briljerte mellom stengene periodevis.

Ni fulltreffere fra Frida Galanoylis-Bronkebakken og seks mål fra Anette Engh var også viktige bidrag til at de vant til slutt 29-26.

- Jeg føler at vi har kontroll. Spesielt bakover. Framover er det litt nivå som vi ikke er bekjent av. Jentene tar likevel initiativ til å gjøre det de kan best, sier Hansen.

Jakter topplassering
Hansen var veldig fornøyd med at laget hans tok to viktige poeng.

- Jeg er veldig glad for jentenes del før fordi nå har vi tapt tre kamper. Dette er en kamp vi har pratet mye om. Vi tapte forrige og to poeng i dag var fantastisk. Utrolig moro, sier Hansen.

Lambertseter er etter kampen nummer seks på tabellen i 3. divisjon. Det er likevel bare fem poeng som skiller opp til Nordstrand2 på tredjeplass.

- Målsetningen er å vinne resten av kampene. Da lander vi på topp3 og er fornøyd. Det betyr at jentene kan spille håndball, sier Hansen.

Tabellen (handball.no)

Kamprapport (handball.no)