Roser Hilde for 20 års innsats

Postet av Torbjørn Andersen den 7. Jun 2024

Hilde Kronstrand Kvalvåg fikk nylig Bydelsprisen for innsatsen med Allidretten på Lambertseter. Vi har snakket med flere om Hildes betydning for LIF.

Hovedbildet i artikkelen. Foto: Torbjørn Andersen

Hilde Kronstrand Kvalvåg fikk fredag 7. juni overrakt Bydelsprisen av Andrea Brokjøb Lie, som er komitéleder for barn og ungdom i bydel Nordstrand og Hanne Sommerfelt avdelingsdirektør for oppvekst og velferd.

I begrunnelsen står det blant annet:

«Hilde har i en årrekke vært primus motor for allidretten på Lambertseter. Hun gjør en formidabel jobb med å rekruttere trenere, holde barnas engasjement oppe over flere år og hun gjør treningene gøye for store og små.

Dersom hun ser at noen barn trenger motivasjon eller litt ekstra heiing så er hun på med en gang. Hun gjør en stor innsats i å lære navn på alle barn, hun er tydellig, mild og en fantastisk person å ha som lagleder for allidretten.»

Hilde fikk  7. juni overrakt Bydelsprisen av Andrea Brokjøb Lie, som er komitéleder for barn og ungdom i bydel Nordstrand og Hanne Sommerfelt avdelingsdirektør for oppvekst og velferd. Foto: Kim Erik Strøm, bydel Nordstrand, gjengitt med tillatelse.

Allidretten feirer 20 år som gruppe i Lambertseter IF i 2024. Det hele markeres 8. juni med det tradisjonelle Peter Pan-løpet.

Etter løpet blir det konsert med Kevin Haugan fra «Snøfall» og Christian Ingebrigtsen fra A1. Årsaken til at Peter Pan-løpet feirer 18 år og ikke 20 år i 2024 er at det ikke ble arrangert løp i de to Korona-årene.

Fikk gullmerket i 2015
Hilde Kronstrand Kvalvåg fikk gullmerket, som er LIFs høyeste utmerkelse, på hovedstyremøtet 9. mars 2015 sammen med Lisbet Guttormsen. I begrunnelsen for utnevnelsen den gang stod det blant annet.

«Begge kandidatene kom med i klubben tidlig på 2000-tallet, og engasjementet var der tidlig ikke bare for egne barn men også for andres barn i klubben. Begge viste også tidlig at de ønsket å bidra med mer i klubben en bare å følge opp egne barn, de har gjennom mange år med stort engasjement bidratt på hvert sitt hold enten det har vært hovedstyret, hus styret eller sitt bidrag i en av foreningens gruppestyrer.»

Et annet utdrag fra begrunnelsen sier:

«De har begge bidratt til at klubben har fått mange nye medlemmer med årene og de var ildsjelene som startet opp Allidretten på Lambertseter, ikke minst Peter Pan løpet som har blitt en slager for bydelenes mange barn.«

Hele begrunnelsen her (LIFs nettside)

Starten av Allidretten
Lisbet Guttormsen forteller om starten av Allidretten.

- Det var ikke så mye annet tilbud enn fotball på den tiden da vi startet Allidretten. Vi hadde begge unger på seks år den gangen. Vi tok noen kurs om Allidrett gjennom Oslo Idrettskrets og bestemte oss for å starte opp, sier Lisbet Guttormsen.

Hun gav seg selv med Allidrett etter fire-fem år. Hilde fortsatte.

- Hilde er helt fantastisk. Hun brenner så mye for idretten, og Allidretten er unikt i forhold til det å introdusere barna til ulike idretter. Alle vet hvem «tatuttatei-damen er», sier Guttormsen og fortsetter:

- Hilde er positiv, energisk og drar i gang mye bra for samfunnet. Det er også veldig bra at Allidretten er et lavterskel-tilbud og ikke koster all verden, sier Lisbet Guttormsen.

Roses av LIF-ere
Vi har bedt flere andre i og rundt LIF-miljøet om å komme med sin hyllest til Hilde. Her er hva de svarte:

Øyvind Andersen, styreleder i LIF:
- Hilde har vært primus motor siden Allidretten startet for 20 år siden. Helt siden starten har hun hatt et fantastisk tilbud for de minste barna. På de årene hun har drevet har mange tusen barn vært innom Allidretten, og det er en veldig flott rekrutteringsplattform for LIF. Hun ofrer mye av sin tid på dette. Allidretten er et helt unikt tilbud for de yngste barna.

Hege Røsholm fra fotballgruppa:

- Jenny (datteren red. anm.) begynte på Allidrett da hun var fem år, og «tatuttatei-dagen» var alltid en god dag for oss. Allidretten har stor betydning for rekrutteringen til andre idretter i klubben, men først og fremt har onsdagene vært et variert og godt tilbud til barna i lokalsamfunnet og en introduksjon til organisert idrett.

Endre Klungland, tidligere leder i friidrettsgruppa:
- Hilde er en fantastisk ressursperson. Det er utrolig bra å ha henne som tar ansvar for allsidigheten for de minste barna. Allidrettstilbudet i Lambertseter IF er ganske unikt. Det er også imponerende oppslutning og veldig godt organisert.