LIF er «Årets idrettslag i Oslo»

Postet av Torbjørn Andersen den 20. Apr 2023

Under en markering i Oslo rådhus 20. april ble Lambertseter IF kåret til «Årets idrettslag i Oslo». I Oslo idrettskrets sin begrunnelse legges det vekt på klubbens evne til å skape et godt fellesskap der alle opplever et trygt miljø, hvor mangfoldet i nærmiljøet gjenspeiles.

«Med sterke verdier, god drift og med en solid posisjon i eget nærmiljø er Lambertseter IF en verdig vinner av prisen som årets idrettslag», heter det i begrunnelsen.

Styreleder i LIF, Øyvind Andersen, synes det er stor stas at klubben er kåret til årets idrettslag.

- Det betyr noe å bli lagt merke til, og dette har allerede gitt et løft til alle i klubben. Vi er spent på begrunnelsen. Jeg vil tro det har noe med at vi forsøker å ta vare på alle uansett forutsetninger, og at vi er en positiv kraft i nærmiljøet, sier styreleder Øyvind Andersen.

Her er hele begrunnelsen:

Lambertseter IF ble stiftet 10. april 1945, først med navnet Høgda Idrettsforening. I 1952 skiftet klubben til dagens navn for å knytte seg til drabantbyen og idrettsanlegget som ble laget for drabantbyens første innbyggere.

I dag har idrettslaget litt over 1000 medlemmer fordelt på idrettene fotball, friidrett, håndball, innebandy og badminton. Idrettslaget har også et godt allidrettstilbud for de yngste barna. Idrettslagets visjon er «Lagånd i fokus» og de har et tydelig verdigrunnlag, Raus – Inkluderende –

Utviklende, som etterleves på en god måte. Lambertseter IF er opptatt av å skape et godt fellesskap der alle opplever et trygt miljø hvor mangfoldet i nærmiljøet gjenspeiles. Idrettslaget har sunn og god drift, solid organisering og god økonomistyring. Den flotte idrettsparken med idrettshallen som åpnet i 2017 driftes på en god måte. Idrettsparken oppleves trygg og innbydende, mye takket være idrettslagets aktiviteter og tilstedeværelse. Idrettslaget er opptatt av å være synlige i lokalmiljøet og tiltrekke seg nye medlemmer. Egne rekrutteringsdager og flere sommerskoler er viktige for å vise frem aktivitetene og invitere flere med.

Som Nabolagsklubb har Lambertseter IF fokus på å holde kostnadene for deltagelse nede slik at personlig økonomi ikke skal være til hinder for deltagelse. Det er etablert en ordning med fritak for avgifter med støtte fra bydelen. Ungdom som trenere for yngre utøvere er satt i gang som en særlig satsing, og det er også etablert samarbeid med Lambertseter skole om aktiviteter i AKS.

Det er også verdt å trekke frem at Lambertseter IF i samarbeid med King instituttet har etablert et fotballag primært bestående av flyktninger fra Syria. Her er fokuset på å skape nettverk og et sosialt godt fellesskap å være en del av. Med sterke verdier, god drift og med en solid posisjon i eget nærmiljø er Lambertseter IF en verdig vinner av prisen som årets idrettslag i 2023.

Alle bildene i artikkelen. Foto: Lambertseter IF

Relatert artikkel:
LIF på eksklusiv liste (Lambertseter IF)