- I LIF er alle velkommen!

Postet av Torbjørn Andersen den 30. Mar 2023

Rosie Kronstad har mange frivillige roller i Lambertseter IF (LIF). En av rollene er inkluderingsansvarlig for alle de ulike gruppene i klubben. I denne artikkelen snakker hun om nettopp den rollen.

- Jeg jobber med inkludering, og som Nabolagsklubb er vi så heldige å ha fått noen midler som vi kan benytte til de som kanskje ikke har økonomi til å drive med idrett. Det er viktig at barn og unge har en plattform og et sted å være for aktivitet, sier Rosie og fortsetter:

- Når nesten alle vennene dine driver med idrett, er det kjipt å stå utenfor. Foreldre og barn skal vite at det finnes muligheter i klubben. I Lambertseter IF er alle velkommen uansett økonomi, seksualitet, nivå, religion og hudfarge. Idrettslaget har gode løsninger for alle, sier Rosie Kronstad.

Trives
Vervet ble opprettet etter årsmøtet i 2022. Rosie begynner å føle seg varm i trøya.

- Jeg trives, sier Rosie og smiler før hun fortsetter:

- Jeg får sett idretten fra en annen side. Fra tidligere er jeg vant til å jobbe med og ta vare på de som allerede er i idretten. Det er også noe jeg brenner for. I denne stillingen gjelder det å finne barn og unge som ikke er i idretten, og gi dem muligheter, sier Rosie.

Hun har brukt litt tid på venne seg til rollen.

- Jeg ville ikke ville tråkke på noen tær, og har vært litt tilbakeholden på noen ting. Jeg er også avhengig av at ledere, trenere og lagledere kommer til meg om det er noe, sier Rosie.

Skolebesøk
 Hun har i forbindelse med rollen vært rundt på skoler.

- Jeg har gitt beskjed til rektorer på skoler i nærområdet. Jeg har også vært innom skolene i området, deltatt på foreldremøter, hatt møter med helsesøstre og skal ha møter med sosiallærere, sier Rosie og fortsetter:

- Målet med disse møtene er å informere videre til foreldre og foresatte at Lambertseter IF har ei som heter Rosie som kan hjelpe barn og ungdom i alle aldre inn i klubben. Rosie kan eventuelt veilede og legge til rette for hvilken idrett som kan passe for barna, sier Rosie.

- Inkluderingsansvarlig for hele klubben
Minst like viktig som å inkludere nye barn i idretten mener hun det er å holde på nye medlemmer.

- Vi snakker mye om å inkludere barn og ungdom inn i idretten. Vi vil samtidig ikke miste ungdommer, så vi må finne ut hvorfor de slutter i idretten. Hvordan kan vi holde dem lengre i idretten, spør Rosie før hun fortsetter:

- Dette er også en del av inkluderingsstillingen. Jeg er veldig opptatt å ta vare på de ungdommene vi har og det er veldig godt at vi kan bruke noen av disse til ungdomstrenere i klubben, sier Rosie Kronstad.

Hun understreker at hun er inkluderingsansvarlig for hele klubben – og ikke bare for fotballgruppa.

- Alle som lurer på noe rundt dette eller har lyst å teste noen av idrettene kan ta kontakt med meg så skal jeg videreformidle dette til gruppene. Alle de seks idrettsgrenene i klubben kan også ta kontakt med meg og jeg skal hjelpe til. Når NAV eller andre tar kontakt med meg så videreformidler jeg også kontakten med de ulike gruppene, sier Rosie Kronstad.

Bildene i artikkelen. Foto: Torbjørn Andersen

Relatert artikkel:

Rosie i Nordstrands Blad (Lambertseter IF)