På jubelbildet manglet en spiller

Postet av Torbjørn Andersen den 6. Mar 2023

Her er vinnerbildet etter en nok en håndballseier for Lambertseter-damene. En spiller manglet. Målvakten Justyna Edyta Szymczak. Hun ble kjørt til legevakten etter en skade tidlig i første omgang.

Skaden skjedde på stillingen 6-1 til Lambertseter mot Vestre Bærum LIL.

- Jeg skled på banen og mistet festet. Jeg fikk en vridning i kneet og frykter at det kan være korsbåndet som er røket, sa Justyna til Lambertseter IFs nettside før hun dro på legesjekken.

Effy ZP stengte buret
Hun smilte tappert selv om hun hadde store smerter i den venstre foten.

- Det er bra at det bare er to kamper igjen av sesongen. Jeg lover å gjøre alt jeg kan for å være spilleklar igjen til neste sesong uansett hva det er som er galt, sier Justyna.

Inn på banen kom Zooey Elizabeth Regina Perry bedre kjent som Effy ZP. Hun gjorde også sine saker veldig bra i målet og slapp faktisk inn bare syv mål i den første omgangen.

- Det var moro for Effy som har sittet på benken i alle kampene. Hun kommer inn og tar en rolle og det var moro å se henne. Så håper vi at Justyna kommer seg raskt, sier trener Morten Hansen.

Lambertseter-damene presterte nemlig årsbeste i den første omgangen. Ved pause var stillingen 21-8 til hjemmelaget godt heiet fram av cirka 50 tilskuere i Lambertseter Flerbrukshall. Andre omgang ble en transportetappe og Lambertseter vant til slutt 32-20.

- Beste måten å ende hjemmebanesesongen
Effy ZP smilte bredt etter kampen.

- Jeg tenker det var den beste måten vi kunne ende sesongen på hjemmebane. Vi håper vi ga alle tilskuerne som kom en god uke, sier Effy ZP.

Hun synes synd på lagvenninnen, som har holdt henne på benken mye denne sesongen.

- Det var synd at hun ble skadet, men det er dessverre slikt som kan skje i håndball, sier Effy og skryter av Justyna.

- Hun er en av de beste målvaktene i divisjonen og da vet jeg at jeg ikke får så mye tid på banen, og alt jeg kan gjøre er å gjøre mitt beste når jeg får sjansen. Det mener jeg at jeg gjør i dag, sier Effy ZP.

Sikter mot kvalifiseringsplass
Med seieren over Vestre Bærum LIL klatret Lambertseter-damene opp til en femteplass på tabellen. Det er to kamper igjen av sesongen. Lambertseter-damene møter Gøy i Hovseterhallen 16. mars og Njård i Njårdhallen 19. mars.

Trener Morten Hansen går nå for en kvalifiseringsplass til 2. divisjon.

- Vi går for fjerdeplass og med seier i de to siste kampene klarer vi det. Det kan hende at vi da også får spille om opprykk til 2. divisjon. Det er en ekstra gulrot på slutten av sesongen å kunne spille to ekstra kamper med masse støtte fra tribunen, sier Hansen.

Roser publikum
Han var overrasket over at laget ledet 6-1 veldig tidlig i kampen.

- Det er litt uvant for oss. Som regel ligger vi litt etter så det er uvant oss. I dag føler jeg vi holder i 2 x 30 minutter. Vi er gode i 2 x 30 minutter. Vi skyter når vi skal skyte og jeg vil kalle det en lagseier, sier Hansen.

Treneren er veldig fornøyd med støtten fra tribunen. Flere ungjenter var til stede i hallen og skapte stor stemning. De fikk også være med på lagbildet etter kampen.

- Det er kjempemorsomt at det er såpass mange yngre som kommer og ser på. De har kanskje noen av dagens jenter sine forbilder og er kanskje er den neste generasjonen som skal spille håndball i Lambertseter, sier Morten Hansen.