Gullmerke til Vegard Rooth

Postet av Lambertseter IF den 14. Okt 2020

Vegard Rooth ble i forbindelse med friidrettsgruppas klubbkveld søndag 11. oktober 2020 tildelt Lambertseter IFs gullmerke. Gullmerket er foreningens fremste hederstegn, og tildeles av hovedstyret etter innstilling fra gullmerkekomiteen.

Vegard startet som utøver i klubbens friidrettsgruppe på midten av 70-tallet. Han var en av flere utøvere på landslagsnivå fra Lambertseter IF på 80- og 90-tallet. Han har vært med å vinne NM-gull for klubben i stafett flere ganger, og i 1991 var han med på Lambertseter-laget som satte norsk rekord på 4 x 400m.

Vegard har også en lang trenerkarriere bak seg. Han startet i ung alder som ungdomstrener. De siste årene har han vært sportslig ansvarlig og hovedtrener i friidrettsgruppa. Vegards kunnskap og treningsfilosofi (flest mulig - lengst mulig - best mulig) har vært viktig for å skape en gruppe som dyrker bredde, men også kan løfte utøvere til toppnivå.

Vegard har bidratt over mange år også som organisator i friidrettsgruppa. Han har blant annet vært stevneleder for det profilerte stevnet Clean Air Games, som ble arrangert årlig på Lambertseter stadion i perioden 1988-1994 og gjenoppstod i 2018 og 2019.

Les mer om begrunnelsen for gullmerket til Vegard her. Der kan du også se bilder fra Vegards tid i klubben, og lese om andre personer som har vunnet klubbens gullmerke.

Bildet: Vegard Rooth sammen med leder i hovedstyret, Øyvind Andersen.