Lambertseter IF er 75 år i dag!

Postet av Lambertseter IF den 10. Apr 2020

Den 10. april 1945 hadde en gjeng motstandsfolk og ungdommer fotballtrening på Bekkelaget Sportsplass. Da det mørknet, og treningen ble avsluttet, ble det pratet om å starte en ny idrettsforening.

Det var illegalt på den tiden med organisert idrett. Diskusjonen om en idrettsforening måtte derfor foregå med lave stemmer i mørket. Idrettsforening ble opprettet, og et foreløpig styre oppnevnt. Kontingent ble satt til kr 1 per måned, og innmelding skulle koste kr 1.

Tre dager senere hadde styret sitt første møte i en barbersalong. Den 30. april hadde den sylferske idrettsforeningen sin første generalforsamling. På det tidspunkt hadde foreningen 30 medlemmer, og nesten alle stilte. Det ble flertall for å kalle foreningen «Høgda Idrettsforening».

I tillegg til fotball ble det startet opp med skiidrett og håndball i foreningen det første året. Året etter ble det også orientering og friidrett. Foreningen fikk sensommeren 1945 sitt første «anlegg» i form av en treningsbane på brakkeområdet som tyskerne hadde etterlatt seg på Lambertseter.

I 1948 fikk idrettsforeningen også klubbhus. En vaskebrakke som tyskerne hadde satt opp som en del av sin leir på Lambertseter ble innredet til badstue. Bygget ble benyttet til både bading, badstue, trening og møter.

På årsmøtet 28. oktober 1952 ble det besluttet å bytte navn til «Lambertseter Idrettsforening». Både på grunn av lokaliseringen av aktiviteten i foreningen og den ventede tilstrømningen av nye medlemmer fra den oppvoksende drabantbyen.

Gjennom 50-tallet gikk klubben fra å være en forening for voksne som stort sett bodde andre steder enn på Lambertseter, til å bli en masseklubb for barn og ungdom på Lambertseter. Etter hvert tok foreldrene til den nye medlemsmassen gradvis over tillitsvervene i klubben.

Siden opprettelsen har tusenvis av mennesker vært innom Lambertseter Idrettsforening, både utøvere, trenere, tillitsvalgte, ansatte og foresatte. For veldig mange har foreningen vært en viktig del av oppveksten, fysisk fostring og sosial omgang. Minnene, gledene og opplevelsene er utallige.

Til høsten skal foreningens 75 års-jubileum markeres med et jubileumshefte og flere arrangementer, både for nåværende og tidligere medlemmer.

Gled dere til masse historie og bilder til høsten! Og til samvær med gamle og nye venner.

Mvh Lambertseter Idrettsforening