Nabolagsklubbene møttes

Postet av Torbjørn Andersen den 27. Apr 2024

Lambertseter IF er nabolagsklubb. Det betyr at klubben må følge Oslo Idrettskrets sitt program for å øke kompetansen. Nylig var det samling.

Nabolagsklubber er med i et utdanningsløp som gir kompetanseløft.

Dette er nabolagsklubb
Oslo idrettskrets skriver følgende på sine nettsider:

«En nabolagsklubb er nært tilknyttet sitt nærmiljø/nabolag, med ekstra fokus på deltakelse for alle. Idrettslaget tilbyr allsidighet, der det er enkelt for barn og unge å delta i flere idretter.

Programmet skal gi kraft til idrettslag som tar tydelig posisjon for barn og unges oppvekstvilkår, som et verktøy for å nå målsettingen om idrettsglede for alle

Generalsekretær Magne Brekke i Oslo Idrettskrets snakket under samlingen. Foto: Rosie Kronstad

Samling blant nabolagklubene
Det var nylig samling for nabolagsklubbene i Høyres hus i Oslo. Rosie Kronstad representerte Lambertseter IF. På møtet den 26. april deltok blant annet Oslo Idrettskrets sin generalsekretær Magne Brekke.

- Det var erfaringsutveksling med gode foredragsholdere og andre idrettslags representanter. Her var det gode samtaler, både i grupper og i plenum sier Rosie Kronstad.

Hun er LIFs inkluderingsansvarlig.

- Vi har kontakt med skolene, skolehelsetjenesten, Nav og flere, sier Kronstad.

Astrid Johannessen, seniorrådgiver lov og organisasjon, fra Oslo Idrettskrets og LIFs Rosie Kronstad. Foto: Privat

Ungdomsfokus
- Jeg stiller på samtlige foreldremøter og har egne møter i tillegg. Klubben tar i mot alle. I tillegg arrangerer vi sommerskoler, åpne jentedager og diverse arrangementer med mer hvert år i alle våre idretter, sier Kronstad.

I tillegg så har LIF fokus på ungdommene,

- Her inkluderer vi de med trener-, dommer og diverse lederkurs. Det er veldig viktig å holde ungdommen i idretten, og dette er LIF veldig flinke til og stolte av, sier Rosie Kronstad.