Norgesmester klar for LIF

Postet av Torbjørn Andersen den 19. Feb 2024

Hun er to ganger norsk mester i boksing. Nå er Kristina Mordal klar for spill med LIF-damene - i håndball! Deres neste motstander er Bækkelagets Sportsklub.

- Jeg har to NM-gull (2019 og 2020), og to sølv fra NM i boksing. I tillegg til dette har jeg også vunnet internasjonale turneringer i Danmark og Sverige, sier Kristina Mordal til Lambertseter IFs nettside.

Hun var aktiv i Oslo Bokseklubb under ledelse av legendariske Max Mankowitz.

- Jeg elsker Max. Han har to ting øverst på listen. Det er disiplin og lysten til å trene, sier Mordal.

Håndballfortid i Molde
Hun har tidligere spilt håndball i Molde HK.  Det var slik tanken om et håndballcomeback oppstod.

- Jeg spilte i Molde før de spilte i eliteserien. Det var også før Kjell Inge Røkke kom på banen med penger til klubben, sier Mordal og ler.

Valget falt på Lambertseter IF da Mordal hadde lyst å ta opp gamle håndballkunstner. Hun har nylig startet med treningene hos Lambertseter-damene.

- Jeg gleder meg til å få litt mer håndball under fingrene igjen. Fra neste sesong kommer nok dette til å bli bra. Timingen i spillet på banen er noe av det jeg må venne meg til igjen, sier Mordal, som også håper hun får spilletid i lagets kamper denne sesongen.

Kristina Mordal er klar for å bytte ut boksehanskene med håndballferdigheter, Foto: Torbjørn Andersen

- Godt miljø
På treningene viser hun at det bor mye håndball i henne. Mordal føler seg veldig velkommen i gruppa.

- Det er et godt miljø i Lambertseter. Det merket jeg med en gang jeg kom på treningene her. Per (Lie) virker også som en inkluderende og flink trener, sier Mordal.

Lambertseter-damenes neste kamp er mot Bækkelagets Sportsklub i Lambertseter Flerbrukshall mandag 26. februar klokka 20.30.

- Det blir en veldig spennende kamp. Det jeg har sett av Bækkelaget-laget er at det er et jevnt lag. For å slå dem må vi stå godt i forsvar. I tillegg må vi forstyrre og terge dem mye, sier Mordal.

- Et morsomt lag å spille mot
LIF-trener Per Lie har en fortid hos nettopp Bækkelagets Sportsklub. Han gleder seg til gjensynet med gamleklubben.

- Jeg er opprinnelig Bækkelagsgutt, men det er Lambertseter som gjelder nå. Det er det ingen tvil om, sier Lie og fortsetter:

- Jeg var der da vi etablerte Bækkelaget håndball elite. Den gang var jeg sportslig leder på damesiden. Jeg trente rekruttlaget selv også den gangen, mens Jørgen Laug trente førstelaget. Han trener nå herrene til Bækkelaget i eliteserien, sier Per Lie

Han gleder seg til kampen mandag 26. februar klokka 20.30.

- Det er et morsomt lag å spille mot. Jeg tror det blir en veldig allright kamp. De er unge siden det er et Lerøy-lag. Jeg har sett et par av kampene de har spilt. De spiller morsom håndball, og jeg tror vi skal stå godt til hverandre, sier Per Lie.

Bildene i artikkelen. Foto: Torbjørn Andersen