G2016 – første året med 5-er fotball

Postet av Torbjørn Andersen den 1. Apr 2024

Lambertseter Fotball 2016 skal i sesongen 2024 spille første året med 5-er fotball. Gutta gleder seg til seriespill og serieåpner på Lambertseter kunstgress 18. april.

- Vi åpner seriespillet 18. april hjemme mot KFUM. Gutta er veldig spente. De tar det like alvorlig som Champions League, sier Sepehr, som er en av trenerne.

Består av spillere fra tre klasser
Laget består av gutter fra klassene 2A, 2B og 2C på Lambertseter skole. Laget skal spille Cleanit Cup (tidligere DNB-cup) fra 5. til 7. april i Vallhall.

- Det gleder vi oss til. Vi skal få til flere turneringer og også Norway Cup, sier Sepehr.

De har trent to ganger i uka i vinter. Når sesongen starter blir det en trening i uka, pluss kamp pluss evt. turnering i helgene.

Spente på første år med 5-er fotball
Det er lagets første år med 5-er fotball.

- Til nå har vi spilt treer, både uten keeper og med vant. I femmer er det innkast, corner, straffe og det som hører med. Vi er spente på hvordan det blir, sier Sepehr.

På treningene er fokus for tiden kamprelaterte øvelser.

- Vi jobber mye med kamprelaterte øvelser og en god del situasjoner som kan oppstå i kamp. Vi driver også med en god del keepertrening siden vi ikke har hatt keeper før. I tillegg er det jobbing med en god del tekniske ferdigheter, sier Sepehr.

Pasningsregel på treningene
Det jobbes også med å spille sammen, holde posisjoner og ikke minst score mål.

- Vi øver mye på at de skal jobbe sammen som et lag, bruke hverandre, spille hverandre gode, sentre, bevege seg og avslutte når de kan, sier Sepehr og fortsetter:

- Vi har en regel på trening at laget skal spille pasninger minimum to ganger før laget har lov til å skyte eller score mål. Vi prøver å få dem til å skjønne det at det handler ikke bare om å ta ballen og drible fem mann, sier Sepehr.

I tillegg er det fokus på spill, pasninger og bevegelse.

Bildene i artikkelen. Hovedbildet: Foto: Torbjørn Andersen. De andre bildene. Foto: privat/G2016-laget